Een vriend zien huilen kan ik niet.

Een maand geleden … Jef was niet meer. De strijd gestreden, de slag verloren. Aan de vieze K-ziekte. Gisteren zat ik naast zijn weduwe. Ze sprak traag, bijna high. Medicijnen helpen haar door het dal der ellende. Haar blik zocht, langzaam en sloom. Suf vertelde ze over haar verdriet. Hoe clichés waarheid worden en men in nood zijn beste vrienden (er)kent.

De algehele sfeer was uitbundig, gezellig en vooral rokerig. Wij tweeën zaten op ons kleine eilandje vol van verdriet en vooral eenzaamheid. Mijn hand streelde haar schouder, mijn waterlanders kwamen weer gratis en voor niets.

Niet om Jef … maar om haar. Wanneer je samen meer dan 40 jaar hebt gedeeld en dan plots…

De kinderen zijn bezorgd, vrienden zijn lief en buren zijn goed. Maar niets vervangt die warme armen ‘s avonds in bed, die lieve lach bij smart en ellende, grapjes aan het ontbijt en onnozeliteiten tussen de ‘soep en de pattaten’. Dat samen-zijn. Wij twee tegen de wereld. Wij twee … voor eeuwig en altijd.

Dus slikte ik en slikte ik en slikte ik nog wat harder.Eenzaamheid lijkt me miserabel. Alleen-zijn vind ik zalig. Eenzaam-zijn lijkt me horror.

De hand van mijn lief op mijn been, de troostende blik van die andere lieve vriend deden de tsunami veranderen in een klein, kort buitje. We lachten en knuffelden alle anderen die euforisch waren. Over vanalles en nog wat.

Ook over Jef.

3 thoughts on “Een vriend zien huilen kan ik niet.

  1. En ook dat hoort bij het leven en we worden er allemaal vroeg of laat mee geconfronteerd … Mijn grootouders waren 60 jaar getrouwd toen mijn bompa stierf …

  2. Ik herken in de weduwe van Jef mijn eigen stiefmama.
    Sinds de dood van mijn vader, nu bijna drie jaar geleden, lukt het haar niet meer om thuis te blijven. Ze trekt er elke dag op uit, om onder de mensen te kunnen zijn. En dan lukt het weer even. Maar van zodra ze thuis komt, of om een of andere reden het huis niet uit kan, gaat het helemaal verkeerd.
    “Alleen zijn” of “eenzaam” zijn inderdaad twee heel uiteenlopende dingen.

zegt u het maar!

