Hoe komt dat toch? Dat gebiggel altijd? Als ik hem hoor of zie en vooral voel. Wanneer hij mijn hart binnenwandelt, als de eigenaar ervan. Want dat is van hem, van hem niet alleen maar vooral.
En dat loslaten me zo verscheurt, waardoor hij soms met mij vecht. Zonder het te weten nog, want hij is maar zes en verder ben ik geen moeder mét puber.

Ga, mijn jongen, zoek je weg. De woorden doen dramatisch automatisch het water opwellen, dat gebiggel altijd. Want in mijn buik blijft hij, ook vooral en altijd. Mijn hele lijf hoort hem toe. Mijn armen om te koesteren, mijn schouders om te huilen, mijn borst om te schuilen, mijn hoofd om te botsen, mijn benen om te rennen achter hem, voor hem.
Mijn MoederHart dat vol MoederSmart hem wil houden. Altijd en voor eeuwig.
Mijn keel die dichtgestrot knijpt op mijn gemoed. Graag-zien, het heeft een waterigblauw kantje, een randje dat hij reist, dat me meer kwetsbaar maakt dan een mens gezond mag zijn.
Gelukkig is daar die andere man, die mijn Kleenex-leverancier is op momenten als dit. Die zijn lijf aan mij geeft, ook om te schuilen en te huilen. Vandaag doen we dat weer samen. Vandaag zijn wij al zes jaar mama en papa. Het doet deugd. Het blijft dodelijk eng. Maar we stralen. Net zoals zes jaar geleden.

8 thoughts on “

  1. Dus ben je er ook zo eentje die geregeld haar zoon(s) bekijkt en denkt “goh, dat is echt van mij” en “dat hebben we toch goed gedaan …”

  2. ooohhhhhh, Bloem, wat een heerlijk mooi ontroerend stukje…
    Hartelijk gefeliciteerd aan je jarige zoon, en uiteraard ook felicitaties voor de mama en de papa. Want hoe groot ze ook worden of zijn, ouders zijn we voor altijd.

zegt u het maar!

