Geborrelde sijpeling…

Vandaag is de start van de rest van je leven. Een ietwat bzn-achtige uitspraak die sedert gisterenavond als een omen mijn hoofd in beslag neemt.

We zaten over elkaar. Voor de eerste keer sinds lange tijd weer rustig en respectvol. We dronken, we praatten. Ik hield van hem. Met heel mijn hart. Niet meer met mijn lijf. Maar nog steeds met mijn ziel. De vader van mijn kind. Mijn zielsmaatje sedert jaren. Het borrelde weer. Tegelijk sijpelde het besef binnen.

Dit was een afscheid. Een afscheid voor altijd en altijd.Veel verdriet voelde ik. Ontzettend veel verdriet en spijt. Om wat geweest is. Wat had kunnen zijn. Wat nooit meer zou/zal komen.

Zoals gewoonlijk nam hij het over. Besliste hij wat er zou gebeuren.

Ik kan dat niet. Ik beslis door daden, door woorden. Nooit door gedachten of uitvoeringen. Dat doet hij.

We hebben mekaar terug gevonden. Voorlopig toch. Of we dit volhouden? Dat weet ik niet. Waarschijnlijk niet. Niemand kan een leven lang zonder de liefde van een vrouw, een man. Ooit gaat hij weg. Ooit verlaat ik dit verantwoordelijke leven.

Maar voorlopig doen we het dus zo. Hij. Ik. Wij. Niet meer als Wij van vroeger. Wij van nu is verstandiger, meer berekend, meer bedachtzaam, nuchterder … Maar het is wel Wij.

Voor de eerste keer in lange tijd kan ik het weer zeggen. Wij bestaan. Ik hou van hem. Met hart. Met ziel. Vooral met hoofd nu.

Wat morgen brengt, zien we wel weer. Want dit is de start van een nieuw leven.

5 thoughts on “Geborrelde sijpeling…

  1. Heel erg eerlijk en moedig geschreven. In ieder geval is de “wij” nog sterk genoeg om erin te investeren. Dag per dag de wereld aanschouwen helpt ook al een beetje.

zegt u het maar!

