BZN

In nood kent men zijn vrienden.

Cliché, zegt u? Yessss, zeg ik.

O, Zo, Waar!

In nood kent men zijn vrienden. Ik herhaal het nog even.

De koe ligt hier met de waarheid in mijn weide van pisbloemen. Uit onverwachte hoek komt het. Die hulp. Die schouders. Die steun. Mailtjes. Chats. Bezorgde smsjes. Zalf op een wonde die nooit zal genezen.

Geen zalvende woorden. Want begrijpen doet geen kat. Soms zelfs wat verwijtend. Iedereen is emotioneel betrokken en wil een verhaal, verlangt een verklaring, eist een antwoord. Ik word er moe van. Want de bok ben ik. Beladen met de zonden van Jeruzalem die rusten op mijn hoofd.

Ook zijn er potten met ketels die zwarte verwijten maken en niets van zich laten horen. Die moet ik links laten liggen. Dat doet pijn. Mijn hechtende wortels worden gescheurd, verscheurd door de stilte. Pijn, dus.

Af en toe is er daar zijn schouder, zijn arm om me heen, zijn zoen op mijn wang. Vreemd genoeg krijg ik daar het meeste soelaas van. Terwijl dat eigenlijk niet meer mag. Hij blijft mijn maatje. Tot de dood ons scheidt. (Wat ik soms sneller zou willen dan gezond is. Maar dat is een ander verhaal.)

2 thoughts on “BZN

  1. oh meisje toch! die BZN’s zijn zo vaak waar hé…
    voor zover je er iets aan hebt, een virtuele schouder waar je lekker tegenaan kan leunen en een virtueel luisterend oor (of lezend oog) dat je mag gebruiken wanneer je wil…
    en een dikke dikke virtuele steunknuffel, want die helpen nu wellicht het meest…
    hou je haaks!

    en om te eindigen toch nog een BZN-etje: Na regen komt zonneschijn! (maar soms moet je daar wel even op wachten, zeker in ons Belgenland hé!)

  2. Djeez, waar moeit iedereen zich mee is mijn eerste idee. Jij hoeft je niet te verantwoorden, what happens happens.

    Jij hebt ook pijn, hoe dan ook. Laat het rusten, lik je wonden en volg je buik.

    Dikke knuffel

    x

zegt u het maar!

