Terwijl ik mezelf vorig jaar rond deze tijd dit jaar rond deze tijd wel als middelpunt zag van een knal-verrassingsfeestje met een vierhondertal genodigden (ja, in mijn dromen ben ik enorm populair), zit ik vanvond heel stilletjes wat te kijken en te typen. Geen feesje, zelfs niet op feesjesboek waar ik vandaag niet aanwezig wil zijn.

Iris denkt. Iris wikt en iris weegt. Gelukkig WORD ik niet gewogen want dan zou het helemaal uit balans zijn. De kilo’s vliegen eraan en das geen schoon zicht.

Voor de eerste keer in mijn leven zal ik geen verjaardagsfeestje geven. Mijn bloed en vezel-mensen stellen zich zwaar vragen: Geen feestje? Iris? Geen feestje? O jee …

Een tiental jaren geleden dacht ik mijn leven een wending te kunnen geven en feestjesorganisator te worden. Knalfuiven heb ik georganiseerd, ceremonies geregeld van hier tot Peking. Mijn lust en mijn leven is dat: speciale cadeautjes zoeken, rituelen maken, teksten schrijven … yep, het gaat me goed af.

Al jaren,eeuwen verlang ik naar een feestje voor mezelf. Zo eentje waarbij iedereen ‘surprise’ roept en jijzelf dan in tranen uitbarst als je ziet dat die long lost friend ook is komen opdagen en er heel veel cadeautjes op de tafel liggen. Zo’n feestje met slingers en ballonnen en toeters en bellen. Zo’n feestje dus …

niet dus. Niemand in mijn omgeving heeft die intentie. En vandaag ik nog het minst van al.

Vandaag blijf ik thuis. En ik denk. Ik wik en ik weeg.

Pssssttt …. bloem moest iris niet zijn en omgekeerd als er niet toch iets in petto ligt.

Morgenavond komen een 8tal mensjes een glas cava drinken en een stukje chocoladetaart eten.

Twee vriendjes en zes vriendinnetjes en mijn lieve zus verklaren zich bereid om een hele avond in mijn gezelschap door te brengen en lief te zijn voor mij. Wat ik toch zo nodig heb de laatste tijd.

Op mijn veertigste verjaardag wil ik mijn tijd spenderen met mensen die me niet veroordelen, die voor me kiezen. Niet onvoorwaardelijk, want dat doen mensen nooit. Maar wel gaan voor het totaalpakket. All in, full monty, total deal.(package)

zij hebben de stukken van iris bijeen geraapt en wat gelijmd. Al is het enkel maar door er te zijn, door te willen luisteren, door hun armen om me heen te slaan of me een frisgewassen, pasgestreken zakdoek te geven. (ja, ik heb vriendinnen die hun zakdoeken strijken!)

Zij gaan mee in mijn stomme film wanneer ik alleen maar beeld en geen woorden meer heb. Ze geven me praktische raad, adviseren me bij domme beslissingen om mijn verstand te gebruiken en glimlachen meewarig wanneer ik dat volledig in de wind sla.

Afijn … mijn zelfgekozen bloed en vezelmensen dus. Mijn kern. Mijn buddies.

Waarbij ik me nu de bedenking maak …. misschien zou ik een carriere als troostbuddie kunnen beginnen. Zo iemand die een verdrietig iemand begeleidt van begin tot het bittere einde. Lijkt me ook nog wel een carrieremove. Voor later. Wanneer ik groot en volwassen ben. Oud en verstandig.

Veertig dus?

8 thoughts on “

  1. Op mijn 40ste had ik een sleutelhanger. Er stond op: het leven begint bij 40. Ik lachte meewarig: ja dat zal wel. En toch… het was een mooie tijd. Zelf mooi gemaakt weliswaar, om die sleutelhanger gelijk te geven. 😉

  2. zit je in een midlife crisis bloem….

    geen nood, effe naar de diepte gaan en weer naar boven komn sterker dan ooit, waar je niet dood aan gaat maakt je sterker, en ja,
    ik kan het weten, want ik zat onder in die put,

    kom maar webbie,
    in mijn armen is plek zat:-)

    * armen om bloemetje heen sla*

    xxx

  3. Happy birthday alsnog Iris 🙂

    Wat is 40, ik word 14 juli 68 en dat is echt niet niet niet niet niet te geloven, maar de kalender zegt het.

    Als ik in de buurt was geweest had ik graag een stuk van jouw lekkere chocoladetaart geproefd en je kunnen laten zien dat ik mijn zakdoeken ook strijk.

    Zonnige Groet!

zegt u het maar!

