Ik was vergeten hoe het voelde.

Het langzaam laten binnensijpelen, ervaren hoe het je vastneemt, zijn fluwelen woorden om je hart drapeert en dan zachtjes alles inpakt. De zoetheid die je tong streelt en verwarmt tot er tranen komen. Bitter, zout.

Vanochtend koesterde ik mijzelf in de zon. Mijzelf koesteren. Dat was lang geleden. Mijn handen streelden de bladzijden en ik kon niets anders dan me overgeven aan het schouderschokkend snikken dat me overspoelde. De wind ruiste in de bomen. Er is veel geluid in de natuur. Maar het voelt nooit als lawaai. Het is een troostend geruis dat je draagt, omarmt, aait.

Ik keek omhoog. Naar een strakke helderblauwe lucht. Ik wenste dat ik kon schilderen. Om aan iedereen te laten zien hoe ik me voel. Met die mooie blauwe lucht als mijn getuige.

Ondanks het feit dat ik alle dagen denk “Het kan niet erger worden dan dit” en er deze week werkelijk alle dagen slecht nieuws kwam… voelde ik me wonderwel thuiskomen. Er is rust, bijna aanvaarding. De energie die daarbij inbegrepen loskomt, sijpelt nog door mijn vingers. Ik vang er stukjes en beetjes van op.  Een seconde dacht ik: “Ik adem. Ik leef.” Daar is niets aan te doen. Zolang mijn hart bonst en mijn borst op en neer gaat, ben ik hier. Moet ik hier zijn. Sterven doen we allemaal wel. Ooit.

Er is een stuk van mij gestorven. Iets dat nooit nog terugkomt.Wat een bitterheid. Wat een rouw. Dit rauwe janken dat bezit neemt van mijn lichaam.

Vandaag besefte ik dat vluchten soms mooi kan zijn. Ik vluchtte. Ik vlucht.

Ik was vergeten hoe het voelde.

Ik las.

10 thoughts on “

  1. “Zoveel soorten van verdriet,
    ik noem ze niet.
    Maar één,
    het afstand doen en scheiden.
    en niet het snijden doet zo’n pijn.
    maar het afgesneden zijn.”

    M. Vasalis

zegt u het maar!

