Knoop gehakt

Na een avond in de hel ben ik op aarde neergedonderd. Er worden knopen doorgehakt. Gemengd gehakt. Iets van een 400 gram, alstublieft.

Het geeft wel rust. Tegelijk boezemt het me enorm veel angst in. Maar ik stap eruit. Niet letterlijk, wees niet ongerust. (Ik kan u hierbij trouwens ook vertellen dat ik ooit een ongelooflijk satirische sketch over het nummer 026499555 schrijf.!)

Maar ik geraak er zelf niet meer uit, draai in cirkels rond en dat geeft een kolkend effect: hoe langer hoe meer de dieperik in.
Met een kind onder mijn hoede wil ik daar niet naartoe gaan. Dus ik stap eruit.

Hoe? Waar? Wanneer?

Dat weet ik zelf allemaal nog niet. Maar het alleen al zeggen geeft zo’n rust.

De vraag blijft zich wel stellen. Hoe openlijk moet een mens met zijn gekheid, zijn wanhoop en zijn verdriet zijn?
Heeft het u overweldigd? Angst aangejaagd? Ironisch doen glimlachen? Met opgetrokken wenkbrauwen doen wegkijken?

Ik ben bloot. Zo naakt dat het enkel nog rauw is.
Daar wordt niet over gesproken. Geluk en liefde en blijheid worden geëtaleerd dat het niet meer schoon is. Maar over wanhoop, depressie en zwartgallig verdriet zwijgt iedereen als vermoord. Dat is niet IN. Dat is niet hip. Dat is vooral heel vervelend en ambetant. Weg vlieg, weg …

Mijn wereld is het laatste half jaar enorm vernauwd. Familie en vrienden lieten me zakken, in de steek, stikken of liever … ze wisten er waarschijnlijk geen blijf mee. In nood kent men zijn vrienden. Een waarheid als de welbekende koe. Boeh. Ik heb er niet veel meer … vrienden … maar diegenen die ik heb draag ik de rest van mijn leven mee. Ik zal ze koesteren. Later … wanneer ik terug groot ben. Nu koesteren zij mij. Dragen me. Nemen me mee in de wind van het dagelijkse leven.
Ik kan het niet meer van hen vragen en verlangen. Ik moet terug op eigen benen staan. En zelf stappen. Zonder gedragen te worden.
Duim voor me! Het is supereng! Maar ik geef het niet op. Leven wil ik. Leven.

9 thoughts on “Knoop gehakt

  1. Op een bepaald moment ben je d’r. Moet je niet meer verder gaan, dieper vallen, naakter staan. Misschien is dit wel jouw “punt 0”. Van hier bouw je terug op. Kleed je jezelf weer aan. Al wie tot hier is meegegaan, kan je 300% vertrouwen. Wie nu nog niet is afgehaakt zal altijd en eeuwig het beste met je voor hebben. Zij blijven een mooie bloem zien tussen alle ellende, door alle zwartgalligheid en het pessimisme heen. Vraag eens aan hun waarom ze je nog steeds graag zien. Zij zien vast nog steeds de mooie dingen die voor jou bedolven zijn onder alle lelijkheid.

  2. LA VOIX

    Une voix, une voix qui vient de si loin
    Qu’elle ne fait plus tinter les oreilles,
    Une voix, comme un tambour, voilée
    Parvient pourtant, distinctement, jusqu’à nous.

    Bien qu’elle semble sortir d’un tombeau
    Elle ne parle que d’été et de printemps.
    Elle remplit le corps de joie,
    Elle allume aux lèvres le sourire.

    Je l’écoute. Ce n’est qu’une voix humaine
    Qui traverse les fracas de la vie et des batailles,
    L’écroulement du tonnerre et le murmure des bavardages.

    Et vous?
    Ne l’entendez-vous pas?
    Elle dit “La peine sera de courte durée”
    Elle dit “La belle saison est proche.”

    Ne l’entendez-vous pas?

    — Robert Desnos

  3. Iedereen heeft wel eens een dipje. Of een dip. Of hoe je het ook wil noemen.
    Zolang je beseft dat het een dip is, kan je er ook weer uit komen.
    Heel veel sterkte gewenst!

  4. Prachtig! De manier dat je het omschrijft. Zoals gewoonlijk! Ik voel volledig met je mee. Ik kom hier nog steeds graag lezen omdat ik nu eenmaal een zwak heb voor mensen die hun problemen uiten, die hun gal spuiten, die laten weten wat er in hen omgaat. Ik ben nu énorm blij dat je de stap hebt gezet om terug omhoog te klimmen uit je grote diepe put. Doe het stap voor stap en je komt er wel volledig uit! Doe da goe hé! 🙂

zegt u het maar!

