Wij zijn kinderen van de jaren 80. De jaren die blijkbaar toe zijn aan een revival. Er is niks mis met wedergeboorte of reïncarnatie maar behalve de fantastische muziek (ja, ik durf dat zeggen!!) is er niet zoveel dat ik meeneembaar vind.

Meisjes droegen Millets (IK NIET!) en jongens deden liters gel in hun haar. (IK OOK NIET). Kleine bekentenis van mijn kant: enige experimentele gebeurtenissen met Elnett van L’Oreal zijn me zwaar bekomen. Laat ons erover zwijgen, alstublieft!
Niets van dit alles zijn wapenfeiten van enige historische waarde. Geen sweet memories.

In de swinging 80’s was ik ook nog bij de kleinste van de klas. Mijn scheve knieën getuigen nog altijd van een hevige groeistrijd. Om uiteindelijk te eindigen bij the eightie. Eén meter tachtig, om precies te zijn.
Met mijn lengte kijk ik wel degelijk op sommigen neer. Enkel met mijn lengte hoor. En ik speel dan ook nog graag vals, zeker sinds ik zo verliefd kan worden op high heels … wheels on heels, that’s me. Die lengte heeft zijn nadelen maar ook zijn voordelen.

Wat ik merk is dat de mannelijke producten van die jaren 80 op bepaalde gebieden nog steeds bleven steken. Sommigen dragen nog steeds t-shirts van AC/DC (o, hellup), hebben ook nog een Samsonite koffer om hun bankpapieren in te bewaren en vinden headbangen nog steeds het summum van going lose!

Allemaal niet erg. Ik kan daar mee leven vanuit mijn eigen volwassenheid. Maar dat ze allemaal gel in hun haar doen. O. MY. GOD! Verlos me van het kwade.

Er bestaat namelijk een zeker risico voor de man tussen 40 en 50. Haarverlies is er één van. Grijsheid en lengte zijn er nog enige. Nu proberen sommigen dat op te lossen met de gynaecologencoupe maar God Beware Me, dat is echt wel het laatste dat je in huis wil hebben.
(Ik lijk er nog katholiek van te worden, amai!)
Dus … bij deze:
Brief aan mijn mannelijke leeftijdgenoot.

Lieve jaren-80 kind, mijn jongen, mijn man, mijn lief ….

u kaalt. U kaalt ‘big time’. Aan de zijkant is moeder Natuur iets minder wreed. Ze laat u daar nog enige plukken van uw jeugdige trots, nog wat restanten van die wilde haarbos die u zo sexy maakte een twintigtaljaren geleden. Maar laat die gel alstublieft in de kast want die kalendheid wordt slechts verstevigd, benadrukt, geaccentueerd door het lijmerige gebeuren dat uw hobby was.

U bent niet zo groot dat u boven mij uittorent. Uw met man en macht in het gareel geperste haarstekels steken mijn ogen uit als ik u moederlijk, vriendinnelijk, vrouwelijk tegen mijn schamele boezem druk. Dat doet zeer, heel zeer. Niet alleen aan die ogen maar vrijen met een bos haargel is een afknapper van jewelste.

U vergrijst, vergrijst eveneens ‘big time’. Een grijs gegelde haardos is belachelijk, onnozel en geeft de littekens die de tijd u aandoet een bejaarde euh … verjaarde tijdstempel.

NOT DONE. Niet doen. Al dat gel-gebeuren. Weg met de handel.

Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is. Geef me uw hoofd, uw haar (en liefst nog geen toupet) en laat me daar met mijn veertigjarige handen doorwoelen. Uw kalende hoofd is zachter zonder gel. Ik kus het graag, voel met mijn lippen de textuur van uw huid. Uw grijs is George Clooney-sexy en veeeeeel sexier zonder het plakkende gedoe. Wanneer het uw slapen streelt, krijg ik een heel apart gevoel van binnen. En wil ik mijn neus begraven tegen uw wang, uw oor.
De zachtheid van uw haardos is heerlijk als ik er mijn wang op leg. En mijn boezem houdt meer van warmte, streling dan van gestekelde prikkeling die me alleen maar ongemakkelijk maakt.

Wees trots en draag uw jaren met fierheid.
Awoe aan de gel! Lang leve de echte man die zich op natuurlijk wijze in het leven zet. Zonder een zweem van 80 kilogram brillantine op het hoofd.

Behalve indien uw naam Morten Harket is, dan mag u alles! Alles!

zegt u het maar!

