Friends

Het is een beetje koud. We fietsen naast elkaar en plagen. Hard rijden, zacht rijden, plots optrekken. Ik leg mijn hand op zijn arm. Moe. Moeder.
Ik schater. Mijn lach doorklieft de avondstilte.

“Zullen we iets gaan drinken?”

Café Trappisten lonkt. Fietsen worden geparkeerd, even uithijgen en dan in de warmte van de zaal. We plaatsen ons aan het raam en bestellen een Trippel voor hem, een cava voor mij. Bier was nooit mijn ding.
Er is lievigheid, warmte, respect. Vooral veel verdriet. Trippel en cava worden zouter maar smaken nog steeds. We lachen. Voor mij blijft hij de grappigste man ter wereld. Met de meest prachtige ogen die vol glinstering het leed weglachen. Wat zie ik hem graag. En hij mij.

We bespreken. Bespreken. Openheid is fijn. (H)eerlijk.
Binnenkort is het zover. Dan worden er punten gezet. Maar ik hou meer van komma’s. Of drie puntjes … na elkaar. Dat laat het allemaal wat meer (h)open.

Hopen? Op vriendschap. Right back where we started. Ooit waren we de beste vrienden. Onze eerste kus in 1998 maakte er wat meer van. We kussen nog steeds. Ooit worden we weer vrienden. We moeten wel.
Onze zoon is het stukje dat we tot het einde zullen delen. Maar ik wil het ook. Vriend zijn met hem. Hij was een prachtige vriend. Ik hoop dat hij dat blijft.

We fietsen terug naar huis. In het donker. Fietslichten zijn kapot. Dus ik rij achter hem aan. Zijn brede rug is zo vertrouwd. Zijn hoofd. De manier waarop hij trapt. We koersen. Om ter hardst. Ik kan niet harder vanwege de slappe lach. Zwaar ademend stappen we binnen, kijken elkaar aan en komen als vanzelfsprekend dicht bij elkaar.

“Het was een fijne avond.” Hij knikt.

Das alles wat ik wou ….

2 thoughts on “Friends

zegt u het maar!

