Closure

Vandaag sluit ik het ‘avontuur’ dat ik op 8 november 2010 begon af. Niet dat het werk voorbij is, verre van, maar de intensiteit wil ik nu verminderen.

Tijd om terug IN het leven te stappen, om moeder te zijn voor mijn zoon, om te werken aan mijn toekomst, om terug mijn job met hart en ziel te doen, om te functioneren als volwaardig lid van de maatschappij.

Hoewel ik bij dat laatste erg moet grinniken. Je kan me moeilijk een vooraanstaand lid van deze samenleving noemen. Recalcitrant is een geliefd woord al sedert ik het voor de eerste keer hoorde in een zeemzoeterig liefdeslied bij Kinderen voor Kinderen.

Het is met weemoed in het hart dat ik afscheid neem van mijn medereizigers. Wat is de reis naar je kern geplaveid met mooie mensen. Mensen die, net als jij, de weg verloren, kwijt zijn. Totally lost. (En das erger dan het gelijknamige programma!)

Mensen die als een gekwetst vogeltje in de hoek zitten, als een geslagen hond blijven liggen op de grond, als een rat in het nauw van zich afbijten. (En neen, dit is geen fabel. Zelfs geen fabeltjeskrant)

Of misschien toch wel? Zeg ik hier “Dag lieve kijkbuiskindertjes” en poneer ik ook even de woorden “Oogjes dicht, snaveltjes toe”.

Die laatste was een motto van het verleden. Niet kijken, niet zien, niet spreken, niets zeggen. Als een aap zonder kop. Of was dat dan weer een kip? Ik was soms een kieken, jawel.

Afijn …

het is voorbij. Niet die mooie zomer, want die zag ik nog niet echt. Maar mijn “journey of life”, dus.

Het blijft een werk van lange adem. Het fijne is dat ik zelf terug kan ademen, dat ik weer ‘goesting’ heb.

Ondanks alle pijn en verdriet (immens en wezenloos verdriet) dat me lamlegde en dat me tevens ook nog wacht, heb ik zin.

En dat is goed. Dat is zo ongelooflijk goed! Yesssss. ( Met armen in de lucht)

Om het verhaal helemaal in stijl (steil) af te sluiten, zeg ik dus JA tegen het leven. (Lang leve Wim Sonneveld)

 

5 thoughts on “Closure

zegt u het maar!

