We praten. Het is eng. Het voelt goed. Het bevrijdt.

Ik slik zoals ik dat altijd doe wanneer er iets me benauwt. Maar ik voel me niet alleen, bedreigd of aangevallen. Ik praat. Het voelt goed.

De trap af. De deur open.

Mijn arm haakt gewoontegetrouw in de zijne. Dan komen de tranen. Ze stromen en stromen zoals ze dat altijd doen wanneer ik verdrietig ben. Hij wrijft over mijn hand en knijpt begrijpend. Onze vingers verstrengelen zich. In de auto stel ik voor om iets te gaan drinken. Zijn hand blijft rusten op mijn been. Gewoontegetrouw. Alles is vertrouwd. Zijn handdruk, zijn glimlach, zijn ademhaling, zijn onhoorbaar begrijpen en meevoelen.

De auto rijdt. Koffie lonkt. We zitten. We zwijgen.

Een niet-gewoontegetrouw bezoek aan de bemiddelaar. Wij scheiden met liefde, in liefde, door liefde.

Ik vloek …

4 thoughts on “

zegt u het maar!

