Wat is het moeilijkste gesprek van heel je leven?

Ik dacht altijd dat het iets was zoals het uitmaken met uw lief, slecht nieuws krijgen van de dokter, afscheid nemen van lieve collega’s, ouders vertellen dat hun kind echt niet meekan en bijgevolg naar een andere aangepaste school zal moeten, horen dat men u het meest hatelijke mens ter wereld vindt (onderging ik een aantal maanden geleden) …

Bij de herinnering aan elk van deze gesprekken gaat er een rilling door me heen die me nog steeds uitholt en waarbij ik af en toe kotsneigingen heb.

Het valt echter allemaal in het niet bij wat we gisteren vertelden aan ons kind, onze zoon, het mooiste geschenk uit onze relatie.

Wie dit nooit zelf deed, kan zich het niet voorstellen.

Er vloeiden tranen die ik nog nooit schreide, die ik nog nooit zag, die ik nog nooit troostte.

We deden ons best om het zo goed mogelijk te doen.

Helemaal in elkaar gekruld lagen we gezinsgewijs te snikken op de zetel. Ik voelde zijn hand op mijn rug, zijn lijfje tegen mijn borst, mijn hoofd op zijn schouder.

Nu tuimelen er allerlei woorden door mijn hoofd. Hoe zou ik dit omschrijven? Welke beelden blijven me bij?

Maar ik heb geen woorden meer. Ik kan het niet uitspreken. Ik kan het nog niet verwoorden.

Ik verlang even naar een winterslaap. Alles uitzetten en zorgen voor mezelf, Hem en Hemmetje.  (ok, ik ben dus nog wel  in staat om onnozele woorden te verzinnen …)

Ssssttttt … hier rijpen woorden. Zachte en tedere en lieve en zoete en troostende. Ssssstttt …

8 thoughts on “

  1. Ik heb het gesprek ook meegemaakt, van aan de andere kant dan en op ongeveer dezelfde leeftijd als bij jullie (vermoed ik).
    Raad heb ik jullie natuurlijk niet te geven, maar weet dat hij jullie beslissing later zal begrijpen!

zegt u het maar!

