Als een echte kerel wil ik vijanden hebben …

Haar eerste boek vond ik totaal overroepen. Het was een cadeau van een leerling die het jaar in mijn klas wel erg de moeite vond … tijdens de vakantie las ik het en legde ik het weg. Voorgoed de kast in.
Toen kwam er toch dat verhaal dat me totaal onderuit haalde. Het verhaal van het verlies van de liefde van haar leven. Ik deed het boek een tijdje geleden cadeau aan iemand van wie ik dacht dat ie de liefde van mijn leven was. Niet dus.
Nu schreef ze weer een boek over verlies. Nogmaals een verlies van liefde. Liefde van het leven.

Wanneer ze in interviews over zichzelf, haar leven en haar visies vertelt, vind ik haar soms bot, cru en zelfs onbeschoft. Ik lijk op haar. Ik durf alleen niet zo bot, cru en onbeschoft zijn.
Dat bewonder ik in haar, dat zeggen wat je denkt op de manier waarop je het denkt zonder bang te zijn dat je de wereld kwetst.

Door je mond te houden, kwets je dikwijls harder en dieper. Merkte ik.

Ik voel me ronddraaien in rouw. Afscheid nemen is iets waar ik een bloedhekel aan heb. Ik ben het beu. Om telkens afscheid te moeten nemen van de liefdes van mijn leven. Ze leven nog … maar ik ben soms erg dood vanbinnen.
Iemand nog zien rondlopen, ademen, praten en dingen delen met anderen … het is een vreemde vorm van begrafenis. Er is een afscheid maar geen dode. En we drinken vooral geen koffie samen.

Ze zegt dat ze een jaar kon zwelgen in haar verdriet.
Als je dat achteraf leest is dat allemaal schoon en wel.

Wat doe je met: “Ze leefden lang en gelukkig.” … geen kat die daarover ooit een verhaal schrijft.

Ik lees haar boek niet. Nu nog niet. Misschien binnen een jaar of 10 … wanneer mijn rouw voorbij zal zijn.
Ondertussen scheur ik bij de dokter in de wachtzaal het interview uit een tijdschrift. Het hangt aan mijn reuzengroot keukenprikbord…
“Als een echte kerel wil ik vijanden hebben” zegt ze.

En dan drinkt ze er nog eentje. Connie, je bent een echte vent!

2 thoughts on “Als een echte kerel wil ik vijanden hebben …

zegt u het maar!

