Sedert maart draag ik een (h)oorapparaat. Zo’n ding met een gigantische bak achter uw oren waardoor de hele wereld op de hoogte is van het feit dat uw gehoorbeen aan het verkalken is en ge, bijgevolg, andere hulpmiddelen dan een hand achter uw oor moet gebruiken.

Het is een vreselijk iets. Voor men het goed kreeg afgesteld was ik welgeteld een half jaar verder. Gepiep in mijn oren wanneer ik mijn hoofd draaide, ruis wanneer ik op de fiets zat, ge kunt het zo gek niet noemen of ik had er last van.
Na verloop van tijd zei zoonlief bij het knuffelen: O ja, andere kant hee mama?
Omdat hij anders op een fluitconcert van jewelste werd getrakteerd.

Het is ook niets voor mij. Toen ik nog brilde (in a galaxy far far away) was ik het ding constant kwijt, stopte ik het in mijn jaszak en ging er dan op zitten, brak het montuur omdat ik er mee aan het frunniken was …
kortom, externe hulpmiddelen aan mijn lijf (bril, beugel, steunzolen en nu dus hoorapparaat): ze raken kwijt, stuk, gemolesteerd …

En dat kost dus stukken van mensen!
Terwijl de samenleving daar amper iets van terugbetaalt. Nu vraag ik u: dat is toch godgeklaagd! Praten en werken en leven met iemand die niet steeds “Wat zeg je?” antwoordt, die op vergaderingen kan volgen waarover het gaat, die ook kan converseren terwijl ze naast een ruisende dampkap staat of die zich in bed niet moet omdraaien wanneer er iets gezegd wordt omdat ze ‘op haar goede oor’ ligt … Dat is toch een bijdrage aan de maatschappij? Dat kan toch alleen maar ieder lid van de nabije (werk)omgeving ten goede komen?
Niet?

Wat zegt u? Kan u dat nog eens herhalen?

00:53: That’s me!

2 thoughts on “

  1. Hé, heb ik ook last van. Mij raadden ze een hoorapparaat af. Ze willen me opereren. Maar omdat ze niet weten of er daarna beterschap zal zijn, en het als het tegenzit zelfs nog slechter kan worden, durf ik dat toch niet. Ik blijf vooralsnog dus : ‘Wat zeg je?’ vragen.

  2. Dit komt als verrassing. Een hoorapparaat had ik niet achter je oor gezocht. (Waarschijnlijk omdat je dikwijls muziek post ofzo? Ik weet het niet.)
    Moet inderdaad soms lastig zijn.
    Er niet op gaan zitten!

zegt u het maar!

