Euh … forie?

Wat ben ik trots op mezelf. Ik boekte een kampeerreis (Eurocamp) in Bretagne – Zuid. Helemaal alleen, helemaal zelfstandig. Dat deed ik nog niet eerder. Ik dacht dat ik dat niet kon. Dat ik een reiskneusje was.

Wegens een familie met een serieuze baksteen in hun maag is reizen er altijd wat overgeschoten. Wij werken voor ons huis … (lees: wij nemen geen tijd om uren met een auto te rijden om ons vervolgens neer te ploffen en te genieten van vrije tijd)

Dankzij Hem reisde ik al een klein beetje maar die baksteen bleek besmettelijk en toen zoonlief ten tonele verscheen was het helemaal uit met de pret. Nog wat city-tripjes maar voor de rest kwam er niets van in huis. Dat genieten lukte ook al niet meer en ik verslenste langzamerhand tot er een nieuwe reiziger langskwam. (Die bleek een ‘handelsreiziger’ te zijn, met een lief in elk land!)

Nu verlang ik toch even terug naar op reis gaan. Al is het dan ‘maar’ Frankrijk. Gewoon ertussenuit met kilo’s dikke boeken, wat zon, wat strand, wat water en een glaasje lekkere witte wijn. Voeten omhoog en lezen maar.

Ondanks mijn armzalige financiele toestand van dit moment … waagde ik het om online iets te boeken. Mijn vakantiegeld moet het een beetje verzachten. En het moet dus de eerste week van juli zijn want voor de rest is dat allemaal POKKEDUUR!

Nadat ik gisteren enthousiast en haast euforisch naar vrienden mailde, belde, smste dat het me gelukt was, begint nu vandaag de harde realiteit binnen te sijpelen.

– Ik heb een zeer kleine Renault Clio met een deuk in de motorkap.

– Ik ben de enige volgewassene van het gezelschap en zal dus bijgevolg de 10 uur rijden alleen voor mijn rekening moeten nemen.

– Ik ben de entertainer van 2 bijna 9-jarigen die ‘s ochtends erg vroeg en ‘s avonds erg laat uit en in bed komen.

– Er is daar niemand tegen wie ik kan zeggen wat ik zalig en mooi en prachtig en leuk en origineel en boeiend vind.

– Ik ben zodanig verantwoordelijk voor het welslagen van deze vakantie dat ik er bibbers van krijg.

– Ik krijg mijn bagage nooit of van zijn lange leven niet tot in Bretagne.

Wat ben ik toch weer begonnen?

Maar dan wint mijn immer passionele overenthousiaste aard: ik ga dat kunnen. Desnoods doe ik er twee dagen over om daar te geraken. Ik zoek wel iemand met zo’n ski-ding dat op mijn wagen past. Ik vraag wel centjes voor mijn verjaardag zodanig dat ik de diesel kan betalen. Ik neem wat basisproducten van thuis mee, dan moet ik dat daar niet kopen. Veel stripverhalen en autospelletjes voor die twee aapjes. Mijn boeken stapel ik wel onder de autostoelen en voor de passagierszetel. Ik neem enkel een bikini, een short en een fleece mee. Een jeansbroek doe ik aan wanneer ik vertrek en een kleedje kan ook nog wel bij in de koffer. Het lukt me wel. Ik kan het wel ….

Een single vriendin was handig geweest maar al mijn vriendinnen zijn mannelijk gezien zwaar ge … euh benomen. (Ok seksistisch grapje. Ik kan dat!)

Momenteel zakt de moed me even in de schoenen. Een man met een rijbewijs en een gezinswagen is soms toch wel handig. Laat ik nu net dat niet meer bezitten. Dju toch …

Vandaag wil ik gewoon genieten van het feit dat ik het GEDAAN  heb. Dat ik het GEPLAND heb. Een reisje met zoonlief en zijn beste vriend. Wie maak ik daar het gelukkigst mee? Juist! Doelstelling bereikt.

19 thoughts on “Euh … forie?

  1. Ela ela Bloemeke! Ni bleiten hé!
    Ge vertrekt ‘s morgens vroeg. Ge pleurt uw klein mannen op de achterbank met tussen hen in kussens en slaapzakken, hun speelgoed naast hun voeten (ga langs de Banier of langs de ASadventure voor een aerobie!) Ge voorziet uzelf van alle heerlijke hoorspelen en Sunjata (in kopievorm, niet de originelen). Hoeveel uren vult ge daarmee? Behoorlijk wat hoor. Uwe Clio heeft toch ne cd-speler hé?!

    Ginder aangekomen laat ge de mini’s den auto uitladen en het gerief voor de tent leggen. Terwijl trekt gij het veld op om piketten te slagen. “Als ik boekskes lees moogt ge tot daar en ni verder, mannekes!”

    Voila, om de paar dagen bespreekt ge ne menu met uw gasten en gaat ge naar de supermarkt. (Er staat een ijskast in uw tent!) Ge sopt af en toe eens in één of ander zwembad (kleur die mannen hun haar rood zodat ge die in één oogopslag terugvindt), ge braadt wat aan het strand, ge speelt een spelleke carcassonne voor uw tent en ‘s avonds nipt ge nog wat van uwe wijn met uw boekske in de hand terwijl ge met uw ander hand de muggen wegmept.

    Oh ja, en neem uw fototoestel mee. Dat wordt uw extern geheugen. Ge kunt achteraf tegen wie het horen wil zeggen wat ge zalig en mooi en prachtig en leuk en origineel en boeiend vindt/vond.

    Het wordt de max!

    • Die Katrien … gij kadee!
      Zit ik hier zowat stillekes te wenen met wat ge schrijft. Ik zie u dat zo luidop zeggen en met een snoet van ‘allez man’.
      Dat vertrouwen hee …dat raakt mijn toch nog steeds sentimentele hart. Ik ga dat kunnen ja.
      En sorry zene… bleiten zal ik mijn hele leven doen. Met vanalles en nog wa …
      En vandaag dus met uw woorden 🙂
      Gij verdient kussen op uw blote wangen. Nah!

  2. Ik ben in 2010 en 2011 voor het eerst met de meiden op reis geweest. Ile de Ré, een eiland met een brug met het vasteland verbonden, ook aan de Atlantische kust. 800 km rijden van bij mij thuis. De eerste nacht boekte ik altijd een goedkoop onderweg-hotel (+/- 75€ voor 3 personen op 1 kamer), maar de terugreis deed ik in 1 dag. Het is vermoeiend, maar wel te doen.
    Wij logeerden ook op een camping, maar dan in een goed geëquipeerde stacaravan.

  3. Wanneer je zoontje een zoon geworden is, en aan vroeger terugdenkt zal het wel de herinnering aan zo’n vakantie zijn waarvan hij weemoedig wordt en beseft dat hij een moeder uit de duizend heeft!

  4. Maar ja jong, relax, ‘t is vakantie.
    Een groot avontuur voor u en uw twee kadees.
    Ik durf te wedden dat ge er later nog met een brede glimlach aan zult terugdenken. En de kadees ook.

  5. Fantastisch!!! Je (kleine) angsten opzij zetten voor de GROTE plezieren van de kleine! Zo moet dat! Het komt allemaal in orde en elk puzzelstukje zal wel in de grote puzzel vallen. En als je gewoon niet te veel puzzels meeneemt zal het ook wel allemaal in de kleine Clio passen! Succes ermee! 🙂

zegt u het maar!

