Voor alles is een eerste keer

In mijn dromen (voor zover je dat kan over een scheiding) zouden we op vrijdagavond gezellig bij mekaar eten wanneer zoonlief zou wisselen van huis. Ik kocht kleine botertjes voor op zijn boterhammen, want boter komt mijn huis normaal gezien niet in. Ik haalde oploskoffie want koffie lust ik ook al niet. En ik reserveerde de blauwe tas voor hem. Een tas die we samen kochten in goede tijden. Toen ik nog in overvloed leefde, overvloed aan liefde, warmte, verliefdheid, humor en warmte, veel warmte. Dat werd ‘zijn’ tas. Enkel voor hem stond ze in mijn kast. Gasten kregen een andere tas koffie, thee, latte …

Zo had ik nog iets van hem in mijn huis. Iets waar ik naar glimlachte wanneer ik de kast opende.

Aangezien volgens Marco de meeste dromen bedrog zijn, doen we dat alles dus niet. Er is grimmigheid, woede, verslagenheid en wanhoop, veel wanhoop.

Toen ik vanochtend met het gefluit van de vogels opstond, nam ik, onnadenkend, de blauwe tas. Een latte. ย Daar had ik zin in.

Nu zit ik hier, en word me bewust van het feit dat ik drink uit de ‘blauwe tas’. Het is een beetje wrang. Enerzijds groei ik. Zonder al te grote ingrepen (die gebeurden in 2011), zonder al te veel projecten en dromen in zicht. Gewoonweg zachtjes aan mijn weg zoeken en mezelf ontdekken. Rustig, met glimlachjes en vlinders en bloemen en Laura Ashley-alike romantiek.

Anderzijds wil ik hem weggommen. Door uit de blauwe tas te drinken is hij niet meer hier. Bestaat hij even niet terwijl ik in mijn eigen plek ronddwarrel.

Allebei onzin natuurlijk. Sedert mijn 8ste doe ik niet meer aan Holly Hobbie lieflijkheid. En een liefde van je leven uitgommen vraagt iets meer dan een vlakgummetje of tipp-ex.

Laten we het erop houden dat ik vandaag nog niet aan hem gedacht heb. En dat is de eerste keer.

Dus latte uit een blauwe tas is lekker. Gewoonweg lekker.

8 thoughts on “Voor alles is een eerste keer

  1. Je zegt het zelf, enerzijds groei ik. Ik wens je dus een groeizaam jaar waarbij de oogst uit goeie, positieve emoties bestaat.
    En zo een blauwe tas, ik heb er een koppel van, waarin ik samen met (dacht ik) de man van mijn leven koffie dronk, ik ben nog niet zover dat ik er op mijn eentje uit drink (nog wat groeiachterstand dus bij mij)

  2. Weet je wat ik zou doen nu ik dit zo lees, ik had de beker gelijk weggedaan, bij het vuil en had direct een mooie oranje gekocht, met stippen….. maar ja, dat denk ik nu. Die oranje beker heb ik al en blauw is toch al niet mijn kleur…….

    Het leven is ingewikkeld en jij staat er middenin en vindt er je weg. Het is mooi zo… je beschrijft het leven.

    Trouwens, bedenk ik me ook net, naast die Latte had ook een plakje cake kunnen liggen van de koekenbakker uit Drenthe ๐Ÿ™‚ Zou toch zo leuk zijn ook

    • Een plakje cake was zeeeeeeeer welkom geweest ๐Ÿ™‚

      Bij de vuilnis kan ik hem niet zetten. Hij is/was te belangrijk. Als ik alles wegdoe en wegduw mis ik het. Ik kan niets wegsmijten. Dus moet ik hem en zijn blauwe tas een plaatsje geven. Waar ze thuishoren. In de kast ๐Ÿ™‚

  3. Vreemd hoe we hopen en dromen, en hoe die vervolgens aan scherven worden geslagen.
    Je ex was je maatje, je beste vriend, en nu blijft daar niks meer van over.
    Ik herken het, want ik dacht ook dat mijn ex mijn beste maat was, terwijl het nu blijkt dat hij gewoon meer dan twintig jaar lang mijn gijzelaar was, de tiran die mij afsloot van de rest van de wereld en zorgde dat mijn wereld rond hem draaide, en niemand anders …
    Geen wonder dat we na onze scheiding dan ook niet vriendschappelijk met elkaar kunnen omgaan, want we zijn nooit vrienden geweest ๐Ÿ˜ฆ

    Je doet het goed meiske, je doet het zelfs heel erg goed!
    Petje af voor koffie uit de blauwe tas! ๐Ÿ˜‰

  4. Mijn relatie van 23 jaar was een mooie relatie. Door iedereen bestempeld als het perfecte koppel. Zelden ruzie, altijd plezier. En nu, wat blijft daar nu van over? Geen reet, noga bollen. Lopen langs elkaar door. Haatgevoelens. En dingen die mij aan haar helpen herinneren, gooi ik direct weg. Ik wil met het verleden niets meer te maken hebben. Bedrog, puur bedrog is het. Alleen mijn kinderen zijn mijn aanwinst.

zegt u het maar!

