Jubileum

Vandaag is het 15 jaar geleden dat hij me een hand gaf en zich voorstelde. Met een glimlach in zijn staalblauwe ogen (fluoblauw noemde ik ze altijd).
Ik voelde me meteen aangetrokken.
Niet op het ‘ik voel mij aangetrokken tot u en gij moogt uw sloefkes wel eens onder mijn bed zetten’ maar in de zin van ‘Bij u ben ik veilig’.

Wij gingen bewijzen dat vriendschap tussen een man en een vrouw kan bestaan. Dat je gewoon vrienden kan zijn, je hart bij elkaar kan uitstorten, uren kan bellen over persoonlijke gevoelens en visies, bij mekaar op bezoek gaan met wijn en soep, je hand laten vasthouden wanneer je ziek bent … zonder dat er gekust moest worden. Wel met geknuffel en soms ietwat langer je hoofd op zijn schouder laten rusten. Een knuffel met heel uw lijf, volledig tegen iemand aan gaan staan …
Ik ging hem koppelen aan een fantastische vriendin van mij, ik nam hem mee op uitstapjes, belde hem wanneer ik iets leuks moest vertellen, ging bij hem langs toen hij ziek was en vertelde hem over mijn kwetsures, mijn dromen, mijn verlangens en levensvisie.

Natuurlijk zou dat bij ons lukken. Want wij waren onfeilbaar. Trouwens … we voelden ons toch niet aangetrokken tot mekaar.

Dat hielden we 10 maanden vol.

En toen … toen had ik een relatie met mijn beste vriend.
Vriendschap tussen man en vrouw? Ja dat bestaat … maar als die overgaat of eindigt, heet dat meestal scheiding.

4 thoughts on “Jubileum

  1. Of hoe een datum in het jaar toch weer meer de vinger op de wonde kan leggen. Ik heb er ook zo een paar : datum van kennismaking, huwelijksdatum, zijn verjaardag, dag van zijn overlijden … het zijn voor anderen heel gewone dagen, maar niet voor mij !

    • In jouw geval is het een eeuwigdurend rouwproces … een definitief afscheid. Het blijven vreselijke momenten, die data …
      Fijn dat ik, jij niet alleen zijn. Herkenning is dikwijls een pleister op de wonde. x

  2. Misschien dat het later wel zo nog kan worden? Dat jullie beste vrienden worden? Euh… of ook niet. Ik klets maar weer wat uit mijn nek.

zegt u het maar!

