Zeer kinder-lijk

Als ik achteraf alles van te voren wist, dan zou het allemaal zo erg niet geweest zijn. Misschien?

Het is nu dat vrienden zeggen dat ze het hadden verwacht, dat ze hem en haar goed genoeg kenden om te weten dat het zou gebeuren.
Dat ik mijn familie gelijk moet geven over hun observaties. (En als ik iets niet graag doe is het mijn vader gelijk geven)

Waarom zegt nooit iemand op voorhand iets?
Natuurlijk had ik het zelf kunnen weten. Iemand die je jaren geleden met gemak een mes in de rug zet, doet dat toch telkens weer opnieuw.

Dan veracht ik mezelf voor mijn ongelooflijke naieviteit. Terwijl ik vroeger dacht dat ik het redelijk goed aanvoelde, kan ik vandaag met overtuiging zeggen: Ik heb totaal geen mensenkennis.
Het is niet wat iemand in je gezicht zegt of doet, het is hoe ze het achter je rug verwoorden en verwerken.

Ik ben Pontius Pilatus niet … ik was mijn handen niet in onschuld. Niemand is moeder Theresa in deze situatie.

Misschien ken ik nu wat van Zijn pijn, een aantal jaren geleden. Wordt agressie begrip en begrepen.
Weet ik wat hij voelde.

En ja, het doodt alle respect, elk greintje liefde dat er nog over is.
Het doet me praten over ‘mijn ex’. Twee woorden die nooit mijn mond zouden verlaten, dacht ik.
Het zorgt er voor dat ik over hem denk als over ieder ander die doet wat hij doet.

Hij is niet langer uniek, niet langer geliefd.
Hij is mijn ex.

Ik ben zijn ex.

En zij?

5 thoughts on “Zeer kinder-lijk

  1. Ha, op voorhand iets zeggen is zinloos… want niemand luistert daar naar. Dat is verloren energie. Nadien luisteren de meesten dan weer te veel. Enfin. Als ik het hier een beetje goed begrijp ben je vooral boos op jezelf.

zegt u het maar!

