Rewind, repeat, fast forward

Patronen. Zegt u dat iets?
Geen brei-,haak- of naaitoestanden … maar gedragspatronen. Die van mij zijn zwaar ingesleten, met eelt en alles erop aan. Ze herhalen zich met de regelmaat van een op hol geslagen carillon, alleen is het klokkenspel niet het mijne.

Vanochtend herlas ik brieven uit de jaren 90. Brieven die ik schreef om de eerste keer separatie te verwerken.
Dat is wat ik doe. Brieven schrijven waarin ik zeg wat ik irl niet meteen zal zeggen tegen een persoon die me trapt of natrapt. Of … waarvan ik voel dat hij dat doet.
Want het is niet altijd de waarheid wat ik voel.

Tot mijn grote schaamte, verdriet en zelfs woede merkte ik dat ik in de huidige situatie ongeveer dezelfde woorden en gevoelens gebruik. De frustratie is dezelfde, enkel groter. Groter omdat er meer liefde, meer passie, meer vriendschap in zat dan de vorige keer.

Ik geef mezelf een draai om mijn oren. Ben ik nu niet wijzer dan toen? Grijzer in ieder geval. (Even terzijde: een vriend ontdekte vorige week de eerste grijze haren op mijn hoofd. Ik was zwaar in shock).

Ik zou in ieder geval wijzer moeten zijn. Anders heb ik me blauw betaald voor niets. Vorig jaar rond deze tijd was ik aan het afronden. Ze zeiden dat ik sterker werd, dat ik goed bezig was. Ik geloofde dat het me zou lukken. Mijn toekomstvisie was niet roze zoals ik het vroeger graag zag maar toch iets minder zwart dan op dat moment.

Dan moet het me (verdomme) toch ook echtentechtig lukken, niet?

6 thoughts on “Rewind, repeat, fast forward

  1. Natuurlijk gaat het je lukken! Dat is zo’n domme zin, ik weet het. Maar uit wat ik hier kan afleiden ben je echt heel goed bezig. (Ik lees hier al verschillende jaren maar reageer niet vaak.)

  2. Een dagje met de keer, zeggen ze hier vaak …
    Grijs haar, niet mee inzitten, ik was pas begin dertig toen het begon, sedert die tijd om de 7 weken een kleurshampoo als medicament, verder zijn daar geen bijwerkingen aan 🙂

  3. Pingback: Rewind, repeat … « Bloem's blog

zegt u het maar!

