Be-dacht-een-zaam

De laatste tijd worstel ik met het begrip ‘vriendschap’. Wat is een echte vriend? Hoe weet je of iemand goed is voor u?
Is dat iemand die u naar de mond praat? Of iemand die u heel omzichtig behandelt uit angst je te kwetsen?
Is het iemand die je alle dagen hoort of ziet? Of iemand die je kan bellen wanneer je midden in de nacht in de miserie zit?

Soms weet ik het zelf niet goed meer. Bedenk ik me: ben ik wel een goede vriend voor de mensen die ikzelf mijn vrienden noem?

Ik las vandaag het verhaal van de 3 zeven. Socrates.

Socrates, de Griekse wijsgeer, liep eens door de straten van Athene. Plotseling komt een man opgewonden naar hem toe. “Socrates! Ik moet je iets vertellen over je vriend die…”
“Ho eens even”, onderbreekt Socrates hem. “Voordat je verder gaat. Heb je het verhaal dat je mij wilt vertellen gezeefd door de drie zeven?”
“De drie zeven? Welke drie zeven”, vraagt de man verbaasd.
“Laten we het proberen”, stelt Socrates voor.

“De eerste zeef is de zeef van de waarheid. Heb je onderzocht of het waar is wat je mij vertellen wilt?”
“Nee, ik hoorde het vertellen en…”

“Ah juist! Dan is het toch zeker wel door de tweede zeef gegaan? De zeef van het goede? Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?”
Aarzelend antwoordt de man: “Eeeh nee, dat niet. Integendeel…”

“Hm”, zegt de wijsgeer. “Laten we dan de derde zeef gebruiken. Is het noodzakelijk om mij te vertellen wat jou zo opwindt?”
“Nee, niet direct noodzakelijk”, antwoordde de man.

“Welnu”, zegt Socrates glimlachend. “Als het verhaal dat je vertellen wilt, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet mee.”

Het lijkt een beetje simpel, vond ik op het eerste zicht.
Toch is het een waarheid als een (dikke) koe. Boeh.

Ik kreeg informatie over mensen die ik liefheb. Informatie die de liefde deed minderen. Die me deden twijfelen aan het graag zien van de andere.
Nu bedenk ik me dat ik beter mijn oren had gesloten en socrates-gewijs de informant op zijn plaats had gezet. Als iemand me iets over iemand anders vertelt waar ik niet blijer of gelukkiger van word, hoeft het echt niet meer.

Voor sommige vriendschappen is het nu te laat. Dat krijg ik niet meer hersteld. Maar ik zal verdomd goed oppassen voor de toekomst.
Geen geroddel meer aan mijn oren. Geen leugens met dubbele bedoeling.
Watch, here I come!

2 thoughts on “Be-dacht-een-zaam

  1. Ik dacht even… drie zeven, dat is toch zevenendertig ? Hmm. Nee dus.
    Maar wat een vragen die jij daar stelt. Vriendschap komt in duizend vormen.
    Het belangrijkste is te weten bij wie je voor wat terceht kan (en omgekeerd).
    Elke vorm van vriendschap heeft zijn waarde. En geen enkele vriend heeft alle noodzakelijke facetten van vriendschap in zich.

zegt u het maar!

