Pijn

Waarschijnlijk zien rechters wel ergere dingen dan een huilende Bloem. Krijgen ze wel eens meer emotionele mensen over de vloer.
Ik heb me ingehouden. Ik deed er heel erg mijn best voor.
Maar als tranen willen vallen, doen ze dat net zo lief op een ongelegen moment.

“De echtgenote” stond er op het blad. Daaronder moest ik mijn handtekening zetten. In een waas keek ik naar de vingers van de rechter die het voor me aanwees. Een handtekening en dat was het.
Een echtscheiding op fastfoodritme. Snel tekenen en dat is het.

Bij het naar buiten gaan barstte de dam. Het snikken kon ik amper bedwingen. Geweeklaag baande zich een weg door mijn strot. Hij liep naast me. Ik voelde hoe hij zijn best deed om me niet vast te nemen, om me niet te troosten. Maar in de wagen zaten we toch weer hand in hand. Legde hij zijn vingers om mijn pols en streelde ik de kleine haartjes op de zijne.

Hij is en blijft zo vertrouwd. Ik weet dat hij altijd twee keer na elkaar niest. Dat hij van die vieze Ricola-snoepjes in de wagen eet. Dat hij zijn twee handen op zijn borst legt wanneer hij in de spiegel van het pashokje kijkt. Dat hij nooit zijn eerste keuze meteen koopt, maar dat hij er nadien voor teruggaat. Dat die ene frons aan zijn linkeroog wil zeggen dat hij ook huilt. Vanbinnen.

Er is het afscheid.
Ik nam al meer afscheid in mijn leven. Dikwijls definitief.
Maar het definitieve van dit besluit snijdt me. Amputeert elke positieve gedachte.

Ik mis hem. Ik mis hem zo verschrikkelijk.
Ik fluisterde het in zijn oor, toen ik zijn hemd natsnotterde.
Ik mis hem. Voor altijd.

One thought on “Pijn

zegt u het maar!

