Leugens in kluwen

Iedereen neemt wel een een loopje met de waarheid. Ik deed er wel eens een marathon mee.
Leugentjes om bestwil.
Leugentjes die verrassingen verbergen. Die zijn leuk.
Onwaarheden over liefde, over graag-zien, over houden-van …
Leugens kunnen alles kapot maken. Maar dan ook echt alles.
Zoveel dat je gelijk vergeet wat er wel mooi en goed en fijn en echt was.
Mensen liegen alsof het gedrukt staat.

Ik lieg eigenlijk al jaren tegen mijn kind.
Sinterklaas bestaat niet (meer) en de paashaas met zijn klokkenhuis is een verzinsel.
Dode mensen worden geen sterren aan de hemel.
En als ouders scheiden, komt dat echtentechtig niet meer goed.

In leugens kan je verstrikt geraken. Onthouden wat je tegen wie gezegd hebt, brengt je op de duur toch in de problemen.
Ik ben er toch goed in. Liegen.
Dat klinkt alsof ik ongelooflijk gemeen ben, niet?
Ik kan goed liegen over mensen hun haar, hun nieuwe kledij, de naam van hun kind… ik vind het altijd mooi, passend of origineel.
Liegen over waar wanneer iemand op zijn verrassingsfeestje m0et arriveren is ook wel een handje naar mijn kolf. Ik verheug me dan al eeuwen op de reactie van het slachtoffer.
Liegen om iemand te troosten doe ik ook wel: Ja, hij ziet u nog graag. Ja, het komt allemaal wel goed. Huil maar, dan voel je je beter. Ze bedoelen het niet zo.

Conflictvermijdend liegen is mijn strafste kant.
Iemand een rot gevoel geven, (is) was ten alle tijde te vermijden.
Dus ja, ik voel me echt goed. Ik zit fantastisch in mijn vel. Er is geen vuiltje aan de lucht. Ik kom er wel door.

Dan hebben de anderen niet zo’n last van me. Hoeven ze niet interactief met mij bezig te zijn.

Vandaag heb ik die principes overboord gegooid.
Op de fiets naar mijn mama, al waar ik huilend ter aarde neerzeeg.
Ahum … Bloem!!!
Ja ja ja, ok, dat is wat te dramatisch.

Ik ging dus gewoon bij mijn mama op de keukenstoel zitten en vertelde haar wat ik voelde.
En wat merkte ik? Na een kwartiertje was het ok. Kon ik nuchter en kalm nadenken over wat me dwarszat.

Ik lieg dus niet meer. Niet over liefde, niet over iets anders. Liever hoor ik het vernietigenste dan dat ik lieg .. want dat is erger. En zoveel doder. Erger en zoveel doder.

Of met de woorden van Herman:

Lieg alsjeblieft niet tegen me
Niet over iets groots
Niet over iets anders
Liever hoor ik het vernietigste dan dat je liegt
Want dat is nog vernietigender

Lieg niet over liefde
Iets wat je voelt of wat je zou willen voelen
Liever word ik bedroefd dan dat je liegt
Want dat is nog bedroevender

Lieg niet tegenover gevaar
Want ik voel toch je angst
Wat ik gewaar word is waar
Of ik ken je niet
En dat is nog gevaarlijker

Lieg niet tegenover ziekte
Liever kijk ik die diepte in
Dan dat ik mij verlies in een van jouw lieve verzinsels
Want daarmee verlies ik mij dieper

Lieg niet tegenover sterven
Want zolang we er nog zijn
Vind ik dat toegangloze
Niet mededelen wat je denkt
Erger en zo veel doder
Erger en zo veel doder

Herman Van Veen — Liedje

Want een leugen hangt in de lucht. Onhoorbaar en bijna tastbaar.

5 thoughts on “Leugens in kluwen

  1. Heavy
    dit lezen
    doet
    vragen stellen
    over ik
    slacht
    offer
    OF
    ongedeerd
    positief denken
    is dat
    hetzelfde
    als
    VERMIJDING
    ofkomtechtallesaltijdgoed?

zegt u het maar!

