Sjagerijnerig

Vanaf deze avond 19 uur ben ik veertien dagen kinderloos alleen.
Mijn moederziel kreunt en steunt.
Het zal voor mij de eerste keer zijn sedert november dat ik de man van mijn leven zo lang niet zie.

We skypen. We bellen.
Maar dat is niet hetzelfde.

Wanneer je kind naar school gaat waar jij zelf werkt, is een scheiding iets gemakkelijker te handhaven.
Ik zie hem elke dag. In school en wanneer ik hem ‘s avonds bij mijn ouders afzet waar zijn papa hem komt halen.
Ik hoef hem dus niet dikwijls lang of veel te missen.
Maar nu is het vakantie.
En zoonlief gaat de volle veertien dagen bij zijn papa zijn.

Op slechts 5 km afstand.
Gaat mijn kind weer allerlei indrukken opdoen, leuke ervaringen hebben en waarschijnlijk ook minder leuke.
Ik kan hem niet troosten wanneer hij gevallen is of kietelen wanneer hij weer onnozel doet.
Hij gaat groeien. Hij gaat veranderen.
Het lijkt kort maar dat voelt niet zo.

Dus ben ik al de hele dag slechtgezind. Snauw ik. Stomp ik de deur iets harder dicht dan normaal.
Terwijl hij hier nog steeds rondloopt en ‘mamaaaaaaa’ roept wanneer hij iets nodig heeft, iets denkt, iets voelt, iets wil zeggen, iets wil tonen …
En ik snauw! Goede moeder! Ahum …

Het liefst zou ik hebben dat hij nu al weg is. Klinkt raar, i know.
Maar dan ben ik er al vanaf. Van die huilbui die gegarandeerd volgt in de auto wanneer ik naar huis rijd.
Van die fundamentele eenzaamheid die me dan even erg bij de strot knijpt.
Van het gevoel van falen dat me steeds bekruipt wanneer ik de poort van mijn voormalige woonst sluit.

Goh … ik mis hem nu al.
Stom?!

4 thoughts on “Sjagerijnerig

  1. Iemand, zeker je zoon, missen is niet stom. Er sjagerijnig om worden, zeker op voorhand, is, en ik excuseer me nu al voor het laatste deel van de zin, wel stom.

  2. Missen mag. Maar verdrietig zijn niet. Hij komt daarna gewoon terug en 14 dagen zijn zo voorbij. Tijd om nu leuke dingen te doen voor je zelf! En hij gaat zeker een fijne tijd hebben bij zijn vader 🙂

  3. Pingback: Onverwacht … « Bloem's blog

zegt u het maar!

