Assertiviteits-non-cursus

Daar ik al jaren lang bekend sta om mijn grote bek en mijn flamboyante optreden, gelooft er nog steeds geen kat dat ik totaal niet assertief ben.
Zeker niet tegen mensen die mij beminnen. En nog minder tegen mensen die ik bemin. (Laat dat nu heel dikwijls dezelfde zijn)
Zeker niet wanneer er een zekere vorm van agressiviteit in hun verdediging zit.
Conflictvermijdend, passief agressief …
De termen zeggen u misschien niet zo veel maar bij mij staan ze getatoeeerd op mijn voorhoofd. Of toch ergens onder mijn haarpan.

Want ik laat me nog heel dikwijls voorsteken bij de apotheker. En ik betaal ook nog altijd trouw van die boeken die ge via de post eens 1 keer besteld en waar je er dan elke maand weer twee van moet betalen. (Dat adres is in Lausanne … das veel te ver om te bellen). Ik zeg ook niet tegen mensen wanneer ze me kwetsen. Ik kan niet zeggen hoe ik het zelf graag had gezien zonder emotioneel te worden. (Wanneer het heel belangrijk is). Ik word helemaal woest wanneer ik voel dat mensen niet eerlijk tegen me zijn maar denk dikwijls dat ik het wel verkeerd zal zien…

Met andere woorden: ik ben soms een watje. Een pussy!
En geen kat die dat gelooft.(zelfs niet die van Antonio Banderas)

Hoe zorg je dan goed voor jezelf?
Hoe laat je dan niet over je heen lopen?

Met veel gebrul en getier probeerde ik al. Dat helpt niet.
Huilen helpt ook niet. Dat gebeurt altijd al automatisch (waar ik dan weer kwaad op mezelf van word). Ik maak de Niagara Waterfalls jaloers. Al jaaaaaaren!

Dus … enige tips?
Iemand?

zegt u het maar!

