Als het …., … moet je sporten?

In december 2009 speelde ik het laatste stuk. “Het temmen van een feeks” naar het welbekende verhaal van William.
Het was de laatste keer dat ik op scene stond. De laatste keer dat ik me met heel mijn lijf in de strijd gooide.
Het werd een strijd. Het stuk was bijna therapie … het drong door tot in de diepste vezels van mijn toenmalige zeer magere lijf. 8 kilo viel ik af tijdens repetitieproces en spel.
Niet in het minste door mijn tegenspeler die ook doordrong tot in diezelfde vezels. Niet vanwege een verliefdheidje (voor de dirty minds onder u) maar vanwege de uitermate andere liefde voor gedichten. Hij reduceerde elke poging in die richting van mijn kant tot het sentimentalisme, het uberromantische truttekesgenre.
Hard was hij. Letterlijk en figuurlijk. Hij zwierde me van de ene kant van het podium naar de andere. Vol blauwe plekken stond ik toen.

Het was toen dat ik een punt zette achter twijfel en kommer. Dat ik aan de noodrem trok.
Niet hard genoeg bleek achteraf. Het ging van kwaad naar erger.

Onlangs zei ik het lidmaatschap van mijn toneelkring op. Geen theater meer voor mij. Enkel het pure leven.

Het lijkt alsof ook dat zo moest zijn.
Een aanbieding gleed mijn mailbox in.
Nu ja … het was meer iets van: “Gij en ik. Acteren. Filmke. Nu.”

Ik glimlachte. Het was lang geleden dat we samen ‘toneelspeelden’. De laatste keer liep dus niet zo goed af.
Is het dan wel verstandig om terug in een rol te kruipen? Vlak nadat ik zodanig zeker besloot om het niet meer te doen?
Kan ik het nog wel?
Onzekerheid troef

En toch …
het kriebelt.
Al is het een onnozel filmke voor een politieke partij waar ik me best achter kan scharen, zetten, plaatsen, denken.
Zou ik?
Zou ik niet?

Ze zeggen altijd: Als het kriebelt, moet je …

maar mijn gekriebel bedriegt me al jaren aan een stuk.
Wat het oplossen van jeuk blijkt te zijn, is dikwijls een vlucht of een drogreden van geluk.
Zou ik?
Of zou ik niet?

3 thoughts on “Als het …., … moet je sporten?

  1. Dat bedrieglijk gekriebel heeft je wel gemaakt tot een sterkere, onafhankelijke en nog wijzer wordende vrouw, dus waarom zou je t laten…

  2. Pingback: Bloem's blog

  3. Pingback: BBB (Mijn gedacht!) | Bloem's blog

zegt u het maar!

