Sedert maart 2010 heb ik een hoorapparaat aan de rechterkant.
Ik zou graag kunnen schrijven: sedert maart 2010 DRAAG ik een hoorapparaat. Maar dat zou een leugen zijn.

Ik haat het ding. Na een paar uur lijkt het alsof er een betonblok in je oor zit. Wanneer je de airco in je auto te hard zet, klinkt het alsof je naast een wilde zee staat met storm windkracht 12.
Het tuuuuuuut heel luid bij het inbrengen. En ‘inbrengen’ klinkt nu plots erg vies.
De batterijen hebben de neiging om het snel op te geven.
Net als ik dus.

Toch is het nodig. (A ja, anders schrijven ze u dat niet voor)
Zoonlief en ik beluisteren tegenwoordig “De reisgenoot” van het geluidshuis.
Zonder hoorapparaat: volume 49
Met hoorapparaat: volume 27.

Tja … als verantwoorde moeder draag ik dus dat hoorapparaat. Want hoewel zoonlief wel op mij lijkt, heeft hij de goede hoor en zicht-genen van zijn vader geërfd. Waar ik op mijn tiende aan de bril ging, op mijn veertiende aan de beugel en op mijn zestiende aan de steunzolen (en op mijn veertigste dus aan het hoorapparaat) … is Hij steeds perfect voorzien geweest van oren en euh … poten.

Ik functioneer dus vooral met hulpstukken. Zo lijkt het wel.

Het goede nieuws van dit ellendige bestaan is dat ik binnen een jaar of tien (wanneer de gehoorbenen volledig verkalkt zijn) terug goed zal kunnen horen dankzij een operatie. Ik lijk op mijn vader. En op mijn grootvader. En ook wel op mijn overgrootvader. Zo doof als een kwakkel. Dankzij een operatie op middelbare leeftijd krijg ik dan terug het gehoor van een puber. Over een midlifecrisis gesproken!

4 thoughts on “

  1. En dat natuurlijk op de moment dat je zoon probeert stiekem uit huis te sluipen om naar een feestje te gaan. Net dan gaan je oren zo goed zijn, dat je altijd alles gehoord hebt. Ik heb nu al medelijden met zoonlief. 😉

  2. Hier ook dat verkalkingsprobleem. Mijn oorarts raadde een oorapparaat af, omdat mijn andere oor nog te goed zou zijn, en bij een operatie kan hij me niet verzekeren dat het nadien beter is, als ik pech heb zou het zelfs kunnen verslecchteren, dus blijf ik zonder hulpmiddelen aanmodderen en heel veel ‘wa?’ zeggen.

zegt u het maar!

