Wat is liefde?

De laatste tijd ontmoet ik en praat ik dikwijls met mensen die erg van hun job houden. Of liever … die vooral van hun job houden. Het is hun passie, hun liefde, hun leven.
Het houdt hen dag en nacht bezig. Ze praten er ook ontzettend dikwijls over.
Ooit was ik ook zo. Leerkracht zijn was mijn lust en mijn leven.
Nu ik aan mijn 20ste jaar lesgeven of onderwijs of wat je het ook noemt begin, besef ik dat dat over is.
Het leven is zoveel meer dan een job.
In mijn job vind ik niet mijn levensvervulling.
Terwijl ik momenteel erg graag in het onderwijs werk … omdat het een deel van mijn wezen is. Ik ben een juf. Een rasechte. Maar geen juf die ook in haar vrije tijd nog voor juf speelt.
(De nieuwe kapper zei heel spontaan bij het horen van mijn beroep: Een juf? Dat zoudt ge nu niet zeggen! En dat was als compliment bedoeld)
In mijn vrije tijd praat ik niet over mijn job. Met vriendinnen, die uiteindelijk ook bijna allemaal in het onderwijs staan, is het heel eventjes een onderwerp tot we overgaan tot de orde van de dag.

Enerzijds bewonder ik dat. Iemand die passioneel met zijn job bezig is, kan me inspireren.
Om één of andere duistere reden val ik op mannen die een passie hebben. Voor hun werk.
Aanvankelijk is het vooral dat passionele dat me kan bekoren. Volgens mij hoop ik dat ze net zo passioneel van me houden als van hun dagelijkse arbeid.
De realiteit in mijn leven leerde me dat het meestal niet opgaat: een passionele werkman is niet altijd even passioneel met zijn privéleven bezig.
Integendeel. De primaire offers die voor het werk worden gebracht houden dikwijls vrouw/lief/partner en liefde in.

Contradictorisch is mijn ergernis daarover.
Hoe kan ik nu eerst aangetrokken zijn tot iets dat daarna verdriet en irritatie opwekt?

O ja, had ik u al verteld hoe onlogisch ik kan zijn???

3 thoughts on “Wat is liefde?

  1. goed, ik geef het onmiddelijk toe. Ik ben stomverbaasd. Je schrijft veel en vaker en je log ziet er opgeruimd en leuk uit en de stukjes die je schrijft zijn stuk voor stuk de moeite waard.
    Ik ga hier maar weer eens dagelijks koekeloeren 🙂

    En ik bewonder het vooral dat jij naast je werk ook een hobby hebt en schrijft. ‘Wie schrijft die blijft’

zegt u het maar!

