You can’t always get what you want

Soms ligt het voor je neus en zie je het niet.
Je zoekt. Kijkt rond. Verkent.
Je blik op de horizon gericht.
Want dat is het doel.

Terwijl er ondertussen allerlei mensen een verhaal met jou maken in je buurt. Je merkt het niet meteen. Je weet het niet altijd. Maar dikwijls wordt het wel duidelijk wanneer ze er niet meer zijn of weigeren nog een geschiedenis met je op te bouwen. Dan komt er een immens gevoel van verlies naar boven. Het lijkt alsof er iets geamputeerd wordt.
De verrassing van dit verlies laat me elke keer verslagen achter. Ik verlies niet graag. Ook niet met spelletjes. Ik wil een winner zijn.
Maar mijn eigen levensgeschiedenis leert me dat ik telkens iets verlies wanneer ik win. En omgekeerd. Ik ben Hem kwijt maar ik kreeg er mooie mensen voor in de plaats. Dat noem ik dan geluk. Gelukt bij een ongelukje. Toch blijft het knagen, vreet het me soms op. Het is de fantoompijn die me teneergeslagen doet voelen. Achteruit en vooruit kijken helpt me dan niet. Mijn blik focussen op de dag van vandaag zou dan wel een vooruitgang kunnen betekenen. Doch …

Leven in het hier en nu is iets dat moeilijk onder mijn knieën te krijgen is.
Het smachten en trachten kan dikwijls zo heerlijk zijn. Het wentelen en keren is dan mijn talent.

Vandaag kreeg ik een cadeau.
Een aanbod van pure vriendschap en liefde.
Terwijl ik het niet zag aankomen.

Ik hou het in mijn handen en weet niet goed wat ik ermee moet doen.
Ik wil het niet laten vallen. Ik wil het niet kwetsen.
Maar het vasthouden zou engagement betekenen voor iets dat ik momenteel niet kan hanteren.
Mijn hier en nu is kort en kortzichtig. Geen bril om verder te kunnen kijken dan nodig is. Geen roze bril.

Verdomme, hoe weet je wanneer het juist is? Wanneer je ‘ja’ moet zeggen en wanneer een ‘neen’ de beste beslissing is?
Wie geeft mij hier de handleiding van het leven?

3 thoughts on “You can’t always get what you want

  1. Het leven zelf is de handleiding, je moet niet kijken naar de vinger die naar de maan wijst…maar naar de maan. Je moet niet altijd “ja” of “nee” zeggen, tussen wit en zwart zit heel de regenboog en daar mag je van genieten, kleur bekennen is niet altijd verplicht, geniet van je vrijheid, als je vliegt zie je veel meer dan wanneer je op een boomtak zit.

zegt u het maar!

