Wanneer de avond valt en blijft liggen in mijn slaapkamer, heb ik de enorme behoefte aan een stem, een gefluister in mijn oor. Aan iemand die zachtjes ‘slaap lekker’ zegt wanneer mijn ogen zich automatisch sluiten.
Twee warmwaterkruiken houden me sedert gisteren gezelschap en hoewel ze erg warm en zacht zijn met een pelsje er rond, mis ik de echte warmte van een lichaam naast het mijne.
Het is op die momenten dat ik erg voel dat ik ‘gescheiden’ ben …
Vanaf een bepaalde leeftijd slaap je altijd met iemand anders in je bed.
Als kind ben je het gewend. Alleen zijn.
Maar sedert mijn 24ste heb ik zo goed als alle nachten tot mijn 42ste iemand in mijn buurt gehad. Dat beklijft je. Dat is een deel van uzelf dan.

Wanneer ik ‘s nachts naar het toilet liep, kroop ik met mijn koude voeten tegen Hem aan en viel ik binnen de kortste keren terug in slaap.
Nu gebeurt het dat ik dan nadien geen oog meer dicht doe. Dat ik keer en woel en draai.
Het huilend in slaap vallen is er sedert een tijdje wel af maar toch …
het immense gevoel van alleen zijn is nooit zo sterk als tegen de tijd dat ik mijn ogen sluit.

Ik probeerde het eerst op te lossen met slaapmiddeltjes. Op voorschrift, dus geen gedoe.
Ook een boek lezen helpt. Een hersenloze alstublieft. Agatha Christie of zoiets.
Je leest tot de letters voor je ogen dansen en dan leg je hem snel weg en doe je het licht uit.
Je moet dan heel moe zijn want anders gaan je ogen ook weer onmiddellijk open.
Een glas wijn drinken wil ook wel eens een slaapverwekkend effect hebben maar daar maak ik liever geen gewoonte van. Niet nóg meer problemen in huis halen.

Dus heb ik nu I-tunes aan mijn kant gezet.
Allerlei Enya- muziek doet me zachtjes in slaap vallen.
Het feit dat ik niet goed hoor (want ik ken nog niemand die met een hoorapparaat slaapt) helpt zeker ook.

Kortom … ik ken de truken van de foor om goed te slapen als geen ander.

Maar ik mis het nog altijd.
Een lijf naast mij, twee armen om me heen en wat heen en weer gefluister tot je in slaap valt.
Ik mis het.

11 thoughts on “

  1. En ik begrijp het. Ik zou het ook direct missen. Ik ben/was ook een slechte slaper van nature. Maar een lichaam (waar je van houdt) naast je in bed, het is het slaapmiddel bij uitstek. Ik vind het ook zo rustgevend.
    Sorry als ik het “ik mis het” gevoel versterk. Ik wou het gewoon even kwijt.

  2. Ik was er 43 toen de beslissing viel dat zij niet meer met mij verder wou. Een jaar heb ik het zwaar gehad en nu nog met momenten. (zeker als ik bovenstaande tekst lees). Slapen is voor mij nog altijd een ramp. Pillen werken niet. Mijn brein vertikt het om te rusten. Altijd maar denken. Toch probeer ik stilletjes terug gelukkig te worden. Beetje bij beetje.

    • Ik ben bijna aan het einde van het eerste jaar en merk dat het idd wel beter gaat. Het gemis krijgt een plaats, het verdriet raakt stilaan verwerkt. Tenminste … als ik het in stukjes doe. Ik durf geen afstand nemen en op het geheel terug te kijken. Dat is nog te immens en te groots om te kunnen wegslikken. Ik hoop echt dat je terug gelukkig wordt. Een tijdje heb je op je blog dingen geschreven die ik echt herkende en ook voelde ik jouw verdriet en kwaadheid. We stonden niet aan dezelfde kant … daardoor kreeg ik meer begrip voor de reacties van mijn ex-man. Dat is schrijnend, pijnlijk en rauw….Maar een groot onderdeel van verwerking. Ik besef mijn fouten en misstappen maar al te goed. Daar moet ik nu mee verder. En zoals je hier merkt is dat niet altijd gemakkelijk. Veel liefs voor jou!

  3. “twee armen die je omarmen
    je innerlijke verwarmen
    je wroeten tolereren
    je hart charmeren”

    wens je alvast betere nachten, ken het gevoel ook heel goed

    groetjes danny

zegt u het maar!

