Bitterzoet

“Jij gooit nooit een paar schoenen weg voor je er nieuwe hebt.”
Dat ging helemaal niet over schoenen natuurlijk.
Dat ging over iets uitzonderlijks bitter en lelijk.

Nieuwe knalrode enkellaarsjes sieren mijn grote 41 sedert vandaag.
Ik sta al een paar weken te kwijlen aan de etalage van de plaatselijke schoenenwinkel. Zo mooi. Mijn moeder noemt me de nieuwe Imelda Marcos. Het zegt niet veel over mijn politieke voorkeur maar alles over mijn liefde voor schoenen. Want ik hou van schoenen. Pumps, hakken, laarzen, rokkenschoenen, broekenschoenen … alles en alles. En dat steeds in combinatie met mijn liefde voor jassen.
Het is voor mij dan soms ook heel bitter dat mijn huidige financiële toestand het niet toelaat dat ik regelmatig nieuwe tractaties voor mijn voeten koop.

Zonet kocht ik ze dus toch. Er zat namelijk een kortingsbon in de bus. 10 procent op de mooiste rode laarsjes die je ooit zag. (Nu ja, tot de volgende collectie natuurlijk)

De bittere woorden “Gij gooit nooit een paar schoenen weg voor ge er nieuwe hebt” spookten door mijn hoofd. Ik keek in mijn schoenenkast en bedacht me net dat ik dan misschien wel graag nieuwe heb maar dat ik met moeite afscheid kan nemen van de oude. Want momenteel staan er drie paar laarzen bij de schoenmaker om nog eens extra verwend te worden. Nieuwe hakken en eentje zal ook nieuwe neuzen krijgen. Ik houd van mijn schoenen. Van AL mijn schoenen. Ik koester ze. Ze dragen herinneringen mee.

In 1998 kocht ik een paar knaloranje kickers. Teken van onafhankelijkheid en gekte. Vanaf het midden van de jaren nul ging ik hakken dragen om mijn nieuw gevonden vrouwelijkheid te onderstrepen. Sex and the City leerde me dat ik niet alleen schoenenziek ben … er zijn een heleboel vrouwen ‘outthere’ die mijn liefde delen.
Schoenen zijn niet als mannen.
Maar als het dan gaat over moeilijk afscheid kunnen nemen van de oude …. misschien gaat de vergelijking dan wel op?

Och … ik heb vandaag nieuwe KNALrode laarsjes. En een nieuwe man? Neen, dank u! Niet nodig. Er zit namelijk geen kortingsbonnetje in de brievenbus.

One thought on “Bitterzoet

zegt u het maar!

