Ik kijk opzij. Zijn ellebogen op het bureaublad, zijn blik gefixeerd op het scherm. Hij wrijft driemaal over zijn baard en wijst dan naar de boodschap die de nieuwe Mac ons geeft.
Zijn stem is wat heser dan anders. Hij praat tegen me maar ik hoor niet echt wat Hij zegt. Ik bekijk zijn profiel, de neus, zijn kin die zo typisch Hem zijn.
Ik knik en ik glimlach, blij dat hij me helpt.
Zoonlief springt er regelmatig tussen met knuffels en enthousiaste kreten.
Voor hem is dit een festijn.

Als het na anderhalf uur en twee koffies duidelijk wordt dat het wat duidelijk is, staat hij op. Hij trekt zijn trui naar beneden zoals altijd wanneer hij gezeten heeft en wrijft nog eens driemaal over zijn kin.

Het is me allemaal zo vertrouwd. Ik klem mijn handen in elkaar opdat ik Hem niet zou aanraken. Het lijkt vanzelfsprekend dat ik hem kus en knuffel zoals altijd wanneer Hij me hielp. Maar ik doe het niet. Ik sta stokstijf stil en wacht tot Hij me een vluchtige kus op mijn wang geeft.
Ik ruik hem. Zijn geur is nieuw, anders, minder van mij, van ons.

Ik slik en slik. Ik ga NIET huilen waar hij bij is.
Na het afscheid van zoonlief gaat hij naar beneden en stapt hij op zijn typische manier in de richting van de achterdeur.
Ik zeg dat hij bedankt is, dat het fijn is dat ik bij hem terechtkon.
Hij lacht wat afwezig en stapt weg.
Zo gauw hij de hoek om is, draai ik me om en duw ik de krop in mijn keel naar beneden.
Met mijn handen op de keukenstoel leg ik mijn kin tegen mijn borst en snik ik het uit.
Bittere tranen vinden hun weg over mijn gezicht. Ik kreun en huil, ingehouden maar toch hoorbaar.

Anderhalf uur in zijn aanwezigheid en ik voel me weer net als vroeger.
Klein, nietig en zo verlangend naar zijn warmte en omhelzing.
Ik mis hem wel, ik mis hem niet, ik mis hem wel, ik mis hem niet, ik mis hem …

2 thoughts on “

zegt u het maar!

