Muziek geeft het traject van mijn leven weer. Terwijl Anouk symbool stond voor de eerste scheiding (Ik klink bijna als Liz Taylor), Marco de prille liefde van toen weergaf en Sarah het genot van het graag-zien met gezang vertegenwoordigde, werd ik ouder en moeder.

Er zijn bepaalde nummers die ik echt nog niet kan beluisteren. Ze staan voor het blije of het droevige met Hem.
De impact ervan voel ik wanneer ik in de auto onverwacht ‘onze’ muziek tegenkom. Dikwijls zet ik dan een andere zender op.Omdat rijden met vertroebeld zicht gevaarlijk is.
Noemen ze dat struisvogelpolitiek? Misschien wel. Misschien ook niet.
Het zorgde er in ieder geval voor dat ik lange tijd niet kon zingen of luisteren.

Zonder muziek is het leven verschrikkelijk.
Zoonlief neuriet en zingt constant … en hij heeft mijn genen!
Het constante viel weg en maakte ook een open wonde.

Stilaan komt het terug.
Ik kies, onbewust, liedjes die mijn huidige stand van zaken voorstellen: de tweede scheiding, het derde andere huis, het groeien, het vallen en opstaan, de kracht die ik de laatste maanden voel ontwaken.
Deze keer ontbreekt het wilde protest en het vrijbreken dat Anouk toen vertegenwoordigde. Ik ben niet langer woedend woest. Ook is de bitterheid verdwenen. Wat blijft is het verdriet en gemis.
Maar ik heb het niet nodig om overeind te kunnen blijven.
Mijn ruggegraat werd sterker.

Er is terug geluk, blijheid, vrolijkheid, zot doen. Er is energie, regelmaat, orde en vastigheid. Het is geen constante (zie vorige blog), soms val ik nog, voluit op de grond. Soms bots ik nog, KNAL tegen de muur …
Maar er zijn nieuwe mooie mensen in mijn leven en de ouwe getrouwe staan nog steeds aan de zijlijn van mijn verwerking te supporteren.

Ik neem ruimte voor mezelf. Ik geef wat aan anderen. En whohow! Ik geniet ervan!

Ik ben niet langer bang zelfs niet van de tijd die voorbij vliegt en me nog ouder maakt. Een oudere vrouw kan ook aantrekkelijk zijn!

zegt u het maar!

