It’s all about the money

Geld maakt niet gelukkig zeggen ze. Dikke zever (excusez le mot) vind ik dat.

Het is verdomd gemakkelijk wanneer je geld genoeg hebt.

Prille veertigers zoals ik mezelf nog durf noemen, zijn nu ongeveer aan het einde van hun hypotheeklening. Ze gaan nu voor de tweede wagen, het nieuwe buitenhuisje, de boot of iets dergelijks dat enigszins fiscaal aftrekbaar is. Ze hebben pubers die bijna op kot gaan of die nog wat verder studeren. Ze gaan regelmatig uit eten, ze kunnen gemakkelijk naar de bioscoop gaan, nieuwe kleren kopen en die ene handtas die zo duur is aanschaffen. Ze kopen een grote tv met een lcd-scherm van 2 meter breed en een dure tractor om het gras van hun 1500 vierkante meter te maaien. Ze gaan op reis naar Maleisië of financieren met gemak een facelift inclusief liposuctie. Ze maken minstens 2 citytrips per jaar en kopen daarvoor die nieuwe Canon of camcorder. Ze laten het licht in de woonkamer branden terwijl ze boven in bad zitten. Ze zetten de verwarming met gemak op 21 graden. Ze winkelen in de Delhaize en tanken met gemak hun auto vol…

Ooit was ik daar ook. Zowat een jaar geleden.

Tegenwoordig zitten de meeste vrienden in die situatie terwijl ikzelf op de centen moet letten en helemaal verdrietig word als mijn computer en mijn camera het in 1 week laten afweten.

De manicure die ik me deze week gunde, werd betaald met een cadeaubon van mijn moeder. Ik moest er nog wel 2 euro bovenop betalen maar dat is dan weer een brood minder deze week. Een etentje werd gefinancierd door het fijne gezelschap dat mijn vriendin is. Terwijl ik voor de vorm protesteer bij het ontvangen van de rekening, zegt ze: Jij zit er minder goed voor dan ik. Waar ik schaamrood verwachtte, ontsnapt me een deemoedig: Ja, dat is waar. Dank je wel.

Ik zeg veel ‘dank je wel’ het afgelopen jaar. Met het zeggen heb ik geen moeite maar de reden waarom ik het moet zeggen, frustreert me wel. Ik heb lieve vrienden, veel lieve vrienden die weten hoezeer ik houd van verwennerijen en uitstapjes. Vrienden met een boot nodigen ook graag eens een eenzame uit dus mag ik volgend voorjaar regelmatig mee gaan zeilen. Vrienden met centjes tracteren me op een concert of een etentje.

Dat vind ik zo fijn en zo heerlijk allemaal.

Maar ik zou het ook graag kunnen retourneren … en dat lukt me dus niet meer. In een maand waarin ik een nieuwe computer moet kopen, kan ik heus geen verjaardagscadeautjes of ‘foliekes’ kopen. Als het dan vakantie is en mijn onderwijzende vriendinnen bellen om eens te gaan ‘shoppen’ in Antwerpen, moet ik jammer genoeg zeggen dat ik niet kan en een leugentje verzinnen. Waar ik momenteel een bloedhekel aan heb. Een goed voornemen voor 2012 was om nooit nog te liegen over wat dan ook … en dat lukt me meestal wel. Maar ik kan het nog altijd niet over mijn lippen krijgen: Sorry maar ik kan niet mee omdat ik er momenteel geen geld voor heb.

Verschrikkelijk vind ik dat. Lang leve de kringwinkel voor leuke kledij en vintage meubels!

Vroeger gaf ik niet veel om geld. Ik kon het uitgeven waar en wanneer ik het wilde. Dat het een gewoonte werd, merkte ik gisteren nogmaals.

Schatrijke vrienden van rijke vrienden vinden me wel leuk en aldus werd ik uitgenodigd om naar hun landgoed in Nederland te komen. Mijn alarmbellen gingen al af. Landgoed? Landgoed?????? Watte?

Afijn … mijn opvoeding leerde me dat je altijd een presentje meebrengt voor de gastvrouw. Dus ging ik op zoek naar Belgische Pralines (het klassieke meeneemcadeautje voor de Nederlanders in mijn leven). De Leonidaswinkel in de naburige gemeente bleek verdwenen te zijn. Omdat ik mezelf altijd enooorrum goed organiseer en ik alles prima voorbereid (NOT) moest ik dus snel snel iets anders verzinnen. Na even rondkijken stapte ik de plaatselijke Godiva-winkel binnen en wees ik een grote doos van 1 kilo pralines aan. ZONDER naar de prijs te kijken. De jonge juffrouw met de stoffen handschoentjes tikte snel op haar kassa … en toen? Toen viel er een BOM!

DRIE EN ZESTIG EURO!!! Nu vraag ik je! DRIE EN ZESTIG EURO voor een kilo Godiva pralines. Zijn dat dan gouden pralines ofzo??? Van veel karaat????

Ik sloeg wit uit maar stak, als verdoofd, braaf mijn kaart in het kastje. Ik tikte mijn code terwijl ik in mijn hoofd rampzalig telde dat ik enorm over mijn voedselbudget van deze week zit! Gelukkig is zoonlief bij zijn vader. Deze week eet ik mijn diepvries en kasten leeg….

Het verlamde mij helemaal. Ik stapte de winkel uit en ging achter het stuur zitten. Diep ademhalen, Bloem, diep ademhalen.

Een paar jaar geleden zou ik mezelf ook wel een beetje vermanend toegesproken hebben (63 euro voor pralines is veel, ook wanneer je het geld toch kan missen) maar nu … nu kon ik mezelf wel voor het hoofd slaan.

LOMPE TRIEN! KIJK DAN EERST GOED ROND VOOR GE IETS BESTELT! DURF ZEGGEN DAT HET TE VEEL IS EN KRABBEL SCHAAMTELOOS TERUG NAAR EEN KLEINER DOOSJE! KIEKEN! KIEKEN! KIEKEN!

Ik besloot om mezelf er niet ziek over te maken en te bedenken dat het alvast een vooruitbetaling is voor de zeilreisjes waarbij ook deftig gegeten en gedronken wordt.

Maar jongens … ik ben er vandaag nog mottig van! Enne … die pralines zijn eigenlijk niet te vreten vind ik!!! Geef mij maar een kilo Leonidaspralines van 25 euro of zoiets … BAH!!!!

8 thoughts on “It’s all about the money

  1. Tweede wagen, buitenhuisje, boot. Klinkt allemaal leuk, maar geluk brengt het niet. Ik kan me tegenwoordig als eenenveertigjarige werkloze minder permitteren, en ik heb er nog geen last van. Op gezinsniveau gaat het natuurlijk wel omdat vrouwlief nog centjes binnenbrengt.
    Maar ik snap dus goed wat je wilt zeggen, want sinds kort moeten we dus meer opletten. Godiva pralines zijn inderdaad minder lekker dan Leonidas.

  2. Hey, nog net geen veertig, maar hier van’t zelfde hoor … Gelukkig koop ik voor niemand pralines, want ik mag ze zelf niet eten met al die romige crèmekes erin … dus iemand anders ook niet :-).

zegt u het maar!

