Soms valt alles op zijn plaats. Zoals schoenen in de schoenenkast, facturen in de juiste kaft, sleutels op de juiste plaats en mensen in het vakje dat past.
Niet dat ik graag vakjes maak … zeker niet voor mensen. Maar ik leerde dat enige rationele rangschikking bevorderlijk is voor hart- en bloedvaten.
Voor de goede gang van zaken is het een schitterend idee dat je weet tegen wie je “Voor schild en vriend” moet zeggen, waarbij je dan op voorhand weet wie het Frans geaccentueerde antwoord zal geven.

Terwijl ik me daar de vorige jaren danig in kon vergissen, weet ik hoe langer hoe beter wie er de Liebaard/Klauwaards zijn. Ik stel vragen, maak opmerkingen, zoek naar een antwoord en ik krijg telkens de goede mensen als gesprekpartners. ‘Goed’ als in respectvol, hulpvaardig, eerlijk en oprecht. Klinkt het als BZN-mensen? Wat lieverig, melig en te teder?
Maak je niet ongerust, dat zijn ze niet. Ze zeggen soms dingen die ik niet graag hoor, die ik liever vermijd. Ik word af en toe gedwongen om naar mezelf te kijken op een manier die niet meteen mijn favoriete is. Ik zie mezelf wat naakter en bloter dan ik zou willen.
Dat is eng, bangelijk, …
Net als de meesten onder u en ons toon ik me het liefst van mijn beste kant. Mijn ervaring is dat sommigen onder hen misbruik maken van het gegeven vertrouwen of de toevertrouwde hartgevoelige informatie. Dat soort mensen dat nu niet meteen het beste voorheeft met uw slechtste of meest gevoelige kant. Een mens wil dat het liefst niet op zijn weg hebben.
It is now so …, zeg ik dan. Ietwat berustend na de woelige woede of de triestige tristesse om leugens en bedrog …
Sommige mensen zijn uw verdriet niet waard.
Terwijl me dat eigenlijk nog maar 1 keer echt overkwam (Een leliaard die er op uit is om alles en iedereen rondom u te veroveren en daarmee ten strijde te trekken tegen uw geluk). Mijn innerlijke strijd daaromtrent is gestreden.
Sommige mensen tonen zich ook niet van hun beste kant.

Vandaar dat ik blij ben met de levensles, dankbaar voor de overwinningen die ik ook daar boekte.
Het leven is geen feest, geen happy ever after-festijn maar soms kan een mens zich zo zeker weten van zijn zaak dat het aldus grenst aan de euforie.

Ik vertelde het u al dikwijls: dat ik zo blij ben met de vriendjes, met de vriendschap en de liefde die ik krijg, met de veiligheid die goeie mensen me bieden.
Mag ik het toch nog een zoveelste keertje herhalen? Ik heb geluk, chance, mazzel, meeval, voorspoed en elk synoniem dat daaraan gelijk staat. Bijna alle mensen die ik wilde behouden na de scheiding, zijn nog in mijn leven. Er is enkel een voor en na wat Hem betreft. En dan nog … hij betekent alles wat hij nu nog kan betekenen.
Het is goed zo. Goed.
It is now so …
Voor schild en vriend!

zegt u het maar!

