Balans

Wat kan ik doen om in balans te blijven?

Soms hol ik door het leven om vooral maar niet stil te blijven staan. Waardoor ik dan automatisch stilval omdat altijd hollen erg vermoeiend is.

Het kost me moeite. Om te bepalen wanneer het piekeruurtje is en wanneer het tijd is om op te staan en door te gaan.
Ik wil rust in mijn hoofd.
Dat gaat van muizenissen over mensen die niet goed voor me zijn, over mijn werk dat veel energie vraagt, over leerlingen in mijn klas die extra zorg nodig hebben tot het verschrikkelijke feit dat in Antwerpen mensen in elkaar worden geslagen omdat ze even verkeerd keken en de Gaza-strook die stilletjes een massagraf wordt.

Ik trek mij dat aan.
Te erg of niet erg genoeg. Te zwaar of te licht. Te eng of te breed.
Hoe weet je wanneer je aan het reflecteren en verwerken bent of wanneer je jezelf in de grond piekert en je de controle over de situatie amper kan hanteren?
Wat is de balans?
Wat is het evenwicht?
En vooral: wanneer laat je los?
Ik voel dat ik te veel vasthoud en soms ook te veel loslaat. Maar ik weet niet hoe het anders/beter of anders te doen.

Hoe weet je wat goed voor je is?

zegt u het maar!

