meer-dan-jarig

Mijn vingers twijfelen. Hoeveel pakjes neem ik? Zoveel als jaren.
Welke kleur? Geel, want dat is zijn lievelingskleur.
Welk taartje? Rijst, want dat eet hij het liefst.
Broccolisoep wordt het.
Met stoofvlees met het plaatselijke beroemde bier erin en gratin. Hij zal zijn duimen en vingers aflikken.
Bubbels voor de zoon. Dan kan hij mee klinken.
We kunnen samen kijken naar de nieuwe James Bond of misschien Mens-Erger-Je-Niet spelen.
Rode kerstservietten. En vlaggetjes in de keuken.

En vooral veel om door te slikken.
Zodat de krop in mijn keel zich niet laat versmelten op het moment dat ik het niet wil of onder controle heb.

Zullen we zingen? Ja, dat gaan we zeker doen.
Zullen we zoenen? Zoonlief wel en ik misschien ook wel drie.
Zullen we omhelzen? Neen, want dan moet ik toch weer janken.
Zullen we blij zijn?
Ja … want met hem samen zijn blijft fijner dan de pijn van het afscheid.

Vandaag is hij jarig. De tweede verjaardag die we niet in één huis vieren.
Maar wel samen.
Voor de zoon, zeg ik dan tegen mensen die het raar vinden of er zich vragen bij stellen.
Omdat we nog respect hebben voor elkaar. Omdat ik graag stoofvlees met Trappist maak.
Omdat ik nog wat in de diepvries had zitten.
Omdat …
Allerlei excuses.

Er is slechts één waarheid.
Omdat ik nog altijd …
Daarom.

4 thoughts on “meer-dan-jarig

zegt u het maar!

