Zacht leg ik mijn voeten neer op zijn schoot.
Hij neemt ze in zijn handen en streelt ze.
Ik zucht.
Ik zucht.
Diep. Wat verdrietig. Wat genietend. Met mijn voeten mag gespeeld worden.

Ik heb pijn.
Het pijnlijkste moment van de veertiendaagse week: zoonlief naar zijn vader gebracht.
“Partir, c’est mourir un peu.”
Het is waar.
Ik sterf dan elke keer weer een beetje.
Ook al laat ik hem met een redelijk gerust hart achter.
Hij houdt van zijn vader.
Zijn vader houdt van hem.
Daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Maar het is dat afscheid dat me telkens zo bij de keel grijpt.
Je bouwt een stukje leven op. Wij met zijn tweetjes. Mama en zoon.
Onze eigen humor, onze eigen grapjes. Onze eigen mankementen, onze eigen kibbelingetjes.
Hij is bij mij zoon van een moeder. Ginder is hij zoon van een vader.
En dat zal hij nooit nog samen zijn.
Hoewel we dan nog samen spelletjes doen en ik een glaasje wijn drink. We maken het gezellig met zijn drieën. En toch …
En toch …

Verdomme … vandaag heb ik het weer ff zwaar.
Bah.

zegt u het maar!

