Impulsief en spontaan …

Zoonlief en ik wachten. De Koning van Katoren wordt ons voorgelezen door Jan Terlouw himself. We luisteren stilletjes. Ik kijk wat rond. Wachtend op groen licht. Zoonlief kijkt voor zich, geconcentreerd op het verhaal. Er wandelen mensen voorbij. Met winkeltassen. Koopzondag in mijn nederige dorpje. 

Het licht op groen. Auto komt traag op gang.

Mannen lopen langs. Met zijn twee. Grote plastieken zak tussen hen in. Het ziet er bijna schattig uit. 

Dan drinkt één van hen een Red Bull uit, kijkt spiedend om zich heen en smijt met volle kracht het lege blikje in het struikgewas.

Zonder enige aarzeling, een reflex vanuit mijn buik. TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT!

Ik druk op mijn claxon en doe nogal verontwaardigd teken dat hij het ding in de vuilbak moet gooien. (Ben jij een idioot ofzo? Zie je niet dat er ongeveer vier meter verder een vuilbak staat? Hebben de mensen van de gemeente nog niet genoeg werk? Wat leer jij aan je kinderen? Of aan allen die het zien?! Idioot dus!) 

Hij schrikt. Zijn compagnon schrikt. Zoonlief vraagt wat er is.

En ik zelf schrik ook nogal. Van de boze blik van de vervuiler. Maar vooral van mijn eigen impulsieve reactie. Het zit er nogal diep ingeworteld: GEEN AFVAL OP STRAAT! (Ik hoor mijn moeder het nog steeds zeggen).

Dus nu deed ik het naar de meneer: GEEN AFVAL OP STRAAT, IDIOOT!

(Ik herinner me wel geen scheldwoorden bij mijn moeder? Van wie zou ik dat hebben?)

 

7 thoughts on “Impulsief en spontaan …

  1. idd wij vrouwen en moeders moeten het weer doorgeven..er is zoveel afval dat we het eten inmiddels omdat het in de voedselketen zit..jonge mensen horen dit op school uitvoerig te leren zien..dat is voor de toekomst belangrijker dan aardrijkskunde

  2. Ik kan dat fysisch gewoon niet, iets van afval op straat gooien. Ik kan er dan niet aan uit dat mensen dat kunnen zonder het beeld te zien van hoe lang dat dat daar dan nog ligt en dat iemand anders uiteindelijk hun vuiligheid moet opkuisen. Het kan er bij mij niet in! Ik heb soms ook de neiging om uit mijn auto te stappen, maar tot nu heb ik me altijd kunnen inhouden, wegens te bang voor de reactie. Flauw, hè ;-).

  3. Ik erger mij ook aan alle afval die (tegenwoordig hoe langer hoe meer heb ik de indruk) zomaar op straat wordt gegooid, maar of ik daardoor zomaar op mijn claxon had durven duwen, dat denk ik niet.

zegt u het maar!

