Een kneusjeswinkel is het. Terwijl in mijn dorp nogal veel fancy pancy bloemenwinkels zijn, is de hare wat achtergebleven.
Net wat minder flashy spullen, en zo van die volledig foute met gekleurd zand opgesmukte vazen …
Zijzelf is een reïncarnatie van Kate Bush in haar jonge tijd met een volledig foute coupe soleil én permanent.
Ze praat ook wat raar. Alsof ze net twee liter vodka achter de kiezen heeft.

Afijn … het is niet meteen een bloemenwinkel die je prefereert voor het betere kado aan familie en vrienden.
Toch ga ik er de laatste tijd regelmatig langs.
Haar prijzen zijn namelijk helemaal niet zo fancy pancy en dus best interessant voor mijn portemonnee.
Ik kocht vandaag een redelijk geel bloemstuk mét kip en ei voor mijn jarige tante.
Terwijl ik het op de toonbank plaats, glimlacht ze vriendelijk en zegt ze: Dat is mooi, hee.
Ik kijk en glimlach haar toe. Heel mooi is dat.
(Niet echt, maar je zegt natuurlijk niet wat je er écht van denkt.)

Wanneer we afrekenen vraag ik of ik een klantenkaart krijg.
Haar glimlach wordt groter.
“Ja,” zegt ze, “ik weet niet altijd of mensen het wel zien.” Ze wijst op twee enorm grote bladeren achter de toonbank waarop staat: Vanaf heden een NIEUWE klantenkaart, vraag ernaar!!!. Je kan er niet naast kijken en dus vroeg ik er naar.
“Ik wacht altijd even tot de mensen het zelf zien. Ik durf het niet meteen zelf voorstellen. Maar ik ben dan altijd zo blij als ze het vragen.”

Haar ontroerende oprechtheid doen me nog meer glimlachen en vooral weer even slikken.
Zo schoon. Blij zijn met het feit dat mensen aan je toonbank naar een klantenkaart vragen. Het is een zekere vorm van waardering, natuurlijk.
Er zit een naîeviteit in haar opmerking die me ontroert.
Ik glimlach nog een tikje warmer dan ik kan en bedank haar voor het ietwat klunzig ingepakt kado.
“Dag en hartelijk bedankt. Fijn paasweekend.” Zo neemt ze afscheid.
Ik zwaai even en loop dan met een big smile naar mijn wagen.
Soms is de wereld gewoonweg ontroerend schoon.
Zoals vandaag.
Vrolijk pasen voor u allen.

2 thoughts on “

zegt u het maar!

