Hij doet het weer. Mijn papa. Een tuinhuis zetten. Dat schilderen.
Mijn papa is de beste van de hele wereld.

Terwijl ik op mijn (luie) kont toetsen van WO maak, verft hij dat de lieve lust eraf spat. Nu ja, niet te veel! Geen spatten op het spliksplinternieuwe terras dat hij een aantal weken geleden legde.

Ik bewonder mijn ouders.
Zoals zij kunnen werken …
Ik ben genetisch slecht voorzien wat dat betreft.
Dus ik rommel wat voor school en kijk ondertussen naar mijn papa. Vanuit mijn knalblauwe veranda die hij vorig jaar plaatste.

Plots vertraagt er een auto op de straat en zie ik hoe mijn mama toetert en zwaait. Ik zwaai enthousiast terug maar merk dan dat het helemaal niet voor mij bestemd lijkt. Mijn vader richt zich op en kijkt haar richting uit. Er verschijnt een grote glimlach op zijn gezicht en hij zwaait met diezelfde lieve lust. Ik slik even. Mijn ouders zijn nog altijd verliefd op elkaar. Zoals zij blij kunnen zijn met elkaar. Het is (soms misselijkmakend) romantisch en schoon. (AF en toe neemt de bitterheid het even over, excusez-moi)

Ik bewonder ook dat.
Zoals zij graag kunnen zien …
Ik ben genetisch zwaar belast wat dat betreft. Graag zien is bij mij voor altijd en eeuwig en dat is niet altijd zo’n talent. Ik zie te veel te graag …

Ik tik, eventjes zuchtend, verder en glimlach dan met mijn ouders mee. Achtenveertig jaar geleden trouwde mijn vader met zijn favoriete nicht en mijn moeder deed dat ook op dezelfde dag met haar lievelingsneef … Ze kennen mekaar al heel hun leven en zijn nog steeds de beste maatjes. Het klettert af en toe wel eens, maar meestal is het koek en ei bij hen thuis. Schoon, toch?!

 

 

Omdat mooie liedjes soms wel lang duren.

9 thoughts on “

  1. Dit ken ik…. maar dan meer van mijzelf. Mijn vader is lang geleden overleden. Ik ben al jaren en jaren ouder dan hij ooit is geworden. Daarom, ik kijk naar mijzelf en mijn lief. Door dik en dun en zelfs zonder kletters. Zelfs dat hebben wij niet. We hebben het goed en blijven verliefd. Onze kinders zijn er soms verlegen mee 🙂 Wees maar super blij met je ouders. En dat ben je al. Jij houdt van ze, zij van jou. Dat is zoveel waard daar kan niet tegenop. X

  2. Ik worstel even met het “ik zie te veel te graag”.
    Daarom ga ik dus eerst een stapje terug… want “graag zien is bij mij ook voor altijd en eeuwig”. Op voorwaarde dat wat ik graag zie niet te veel verandert, want dan kan het overgaan uiteraard. Als wat je graag zag er niet meer is (in die persoon).
    Maar het is iets moois, dat houden van… om te koesteren die ouders van je.

  3. ik heb nooit de gelegenheid gehad om dit te zien van mijn ouders. Mijn vader stierf toen ik 2 jaar oud was, en ik had wel willen weten hoe mijn leven er had uitgezien als hij nog mocht leven.
    Ik denk dat het toch heel aangenaam moet aanvoelen om hen te zien stralen, véél beter dan steeds ruziemakende ouders te hebben…

    • Wat jammer voor jou …
      Het is idd fijn hen zo te zien maar het is soms ook wel moeilijk omdat zij steeds mijn voorbeeld van een (huwelijks)relatie zijn. Ik vond het, helaas, nog niet terug …

  4. Ik verlang ook naar dat soort taferelen. Voor mezelf dan. Maar ik ben intussen 32 en zal nooit meer zo lang getrouwd kunnen zijn. Ik ben al gelukkig wanneer ik iemand ga vinden waarbij we over 20 jaar nog met dezelfde pretlichtjes in elkaar ogen kunnen kijken. Maar de liefde is toch zoooo mooi. Ik zie het graag.

zegt u het maar!

