Het schaamrood stijgt naar mijn wangen wanneer ik mijn gedachten lucht geef: “Wat zou ik een slechte chronisch zieke patiënt zijn!” …

Mijn wereld beperkt zich al iets meer dan een week tot mijn woonkamer, mijn badkamer, keuken en slaapkamer.
Op zaterdag liet ik me begeleiden naar de naburige Aldi. Ik was kapot toen ik thuiskwam na een halve kilometer stappen. (En dat was héén én terug!)
Ik wankel. Ik ben wankel. Instabiel. Krakkemikkig. Zwak. Precair.
Wanneer ik afwas, gaat het heel traag.
Bij het heen en weer bewegen tussen de afwasbak en de besteklade, is mijn oog-hand-coördinatie nog niet helemaal ok. Mijn ogen lijken altijd te laat te komen om de wereld duidelijk te zien.
Met de auto rijden gaat niet. Fietsen ook niet en wandelen lukt maar net.
Ik voel me dus enorm opgesloten.

Wanneer ik me bedenk dat er mensen zijn die door lichamelijke factoren hun hele leven moeten omdraaien en veranderen … dan slik ik even.
Het moet wel wanneer het moet … maar of ik het zou kunnen?
Na een week en twee weekends in constante staat van schijnbare dronkenschap, bewonder ik die mensen nog meer.
Je moet sterk zijn om die fysieke zwakte op te vangen …
Chapeau!

4 thoughts on “

  1. Er is niks zo erg dan wanneer je beperkt wordt door je eigen lichaam,…..of chronisch pijn te hebben,….en dan zwijgen we nog van het isolement waar je op termijn inkomt,……take care en hopelijk is snel alles voorbij

  2. Als chronisch patient kan ik zeggen dat de pijn voor een stuk went! Maar idd, die beperkingen, van eens wel en de dag erna niet buiten te kunnen. Niets te kunnen plannen vooraf , of op het laatste te moeten afhaken voor leuke dingen, da’s het ergste! Snel beter!

zegt u het maar!

