Het antwoord is NEEN!

Afgewezen. Niet goed genoeg. Niet poppy genoeg.

Het lijkt alsof iemand een dik deken over me heen legt. Ik slik en lach als een tandarts met kiespijn. (Dat is trouwens erger dan wanneer je zelf kiespijn hebt.)
Afwijzing. Ik kan daar slecht mee omgaan. Lifecoaches en Mantramensen zeggen dan dingen als: What doesn’t kill you makes you stronger, enzovoort. Van die facebook-deel-dinges die mij telkens diep laten zuchten wegens gigantische schrijvvauten. Woorden kunnen ook dingen helemaal doodslaan.

Afijn … Af-wijzing dus.
Wanneer het me overkomt, ben ik helemaal de kluts kwijt. Ook bij kleine dingen.
En dat is soms moeilijk uit te leggen.
Bij scheidingen en sollicitaties zit een afwijzing er dik in. Je weet op voorhand dat het kan gebeuren.
En toch …

vandaag voel ik me dus afgewezen. Ik pas niet in het plaatje van de band.
In plaats van dan te denken “Foert, ik kan wel goed zingen en ook zonder jullie”, kruip ik in mijn schulp en denk ik aan al die andere grote en kleine afwijzingen. Ik heb daar speciaal een harde schijf voor. Roestig en bij tijd en wijle erg moeilijk te lezen. Onmogelijk om die uit te schakelen en een nieuwe te installeren.
Allerlei foute situaties schieten dan door mijn hoofd. Terwijl ik bij elk sollicitatiegesprek meteen werd aangenomen. Dit is het eerste bandje dat ‘neen’ tegen me zegt. Mijn ideeën op het werk worden altijd goedgekeurd … De meeste afwijzingen bevinden zich op relatievlak. Laat nu net dat hartverscheurend hard zijn.

Soms voelt het aan alsof ik kwetsbaarder ben geworden door alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Het heeft er serieus ingehakt, of hoe zeggen ze dat? Anderzijds ben ik wel sterker geworden. Mijn zelfbeeld is niet meer zo afhankelijk van wat anderen van me denken.
En toch …

Ik klaag even tegen het lief, ik jammer het er eventjes uit bij de leden van mijn huidige band en ik slik en ga verder.
The road is long and the end is not near.
Of zo van die zever?!

6 thoughts on “Het antwoord is NEEN!

  1. Het is ook een enorm vies gevoel om afgewezen te worden. En het is echt wel toegelaten om je daar slecht bij te voelen. Maar over een tijdje gaat het slechte gevoel wegebben , krijg je terug wat zelfvertrouwen en dan blijft de mogelijkheid om bij een betere band te gaan solliciteren; Veel succes!

  2. Alleen al van het te lezen krijg ik een beetje een afgewezen gevoel en ik vrees dat wij vrouwen er extra gevoelig voor zijn,…in alles, want wij worden opgevoed met het idee braaf zijn en dan krijg je lekkers,………

zegt u het maar!

