Not Weldon

Sommige zaken moet je onthouden. Ze besparen je veel tijd en energie.

Wat ik maar niet schijn vast te houden is het feit dat ik de boeken van Fay Weldon niet graag lees.
Het is te dikwijls dat ik in de bib een boek van haar op de tafel leg, waarna de bibmevrouw die ijverig scant.

Dan kom ik thuis, lees ik de tien eerste bladzijden en denk ik: Pffff, dat is saai.
Deze keer was “Saunageheimen” aan de beurt.
Ok, u mag mij hartelijk uitlachen. Zo’n titel getuigt inderdaad niet van de meest hoogstaande literatuur. Maar omdat ik ging voor hersenloos en moeiteloos leesplezier zag ik het boek aanvankelijk best zitten. Maar na een paar bij de haren gesleurde levensverhalen van tien dames in een bubbelbad werd ik het toch wel beu. Alles kwam aan bod: scheiding, overspel, een man die een vrouw wordt, iemand die in de gevangenis zat, iemand die met een groezelige taxichauffeur in bed duikt en waarbij hij dan de liefde van haar leven wordt … Een tiental aparte verhalen die met een flinterdun verhaaltje aan elkaar worden gelijmd.

Bij verder opzoekingswerk blijkt Fay Weldon een professor te zijn die bij de buren aan de overkant als een hoogstaand literair standje wordt gezien. Amai, zeg ik dan. Hoedje af.
Nu twijfel ik dus aan mijn oordelingsvermogen. Heb ik dan geen smaak of gevoel voor literatuur? Snap ik het algehele plaatje niet helemaal?
Ach, ik vind haar boeken niet goed. Punt. Professor of niet.

Misschien moet ik toch even de bibmevrouw inlichten. Zodanig dat er een alarm afgaat wanneer ik de volgende keer weer Fay op tafel leg?

4 thoughts on “Not Weldon

  1. Oh, dat zou een superservice van de bib zijn. En misschien meteen ook een link naar je goodreads als je in de rekken loopt. “Dit boek heeft vier sterren gekregen van je vriend”

zegt u het maar!

