Terwijl de zon door mijn slaapkamerraam binnenschuift, slik ik. Diep. De vieze nasmaak in mijn mond moet weg.
Het is zover.
Het is zover.

Alsof ik nu pas ‘voor echt’ gescheiden ben.
Ik hang tegen zijn schouder aan. Huil de longen uit mijn lijf. Voel hoe hij niet weet wat hij moet doen met zijn handen. Ze zachtjes op mijn schouders legt. Me met een schouderklopje de afstand induwt.

Het is zover.
En ik wist niet wat te doen.
Kwaadheid en verdriet strijden met elkaar. Vooral een gevoel van onrechtvaardigheid besluipt me.

Het moet maar eindelijk eens gedaan zijn met dat gejank.

Kent ge dat? Het barricadegevoel. Het gevoel van gehoord te willen worden, gezien te worden, begrepen en begrijpen.
Als een verslagen hond blijf ik me tegen de muur aanlopen. De muur die nooit nog afgebroken kan worden.
Mijn botten breken, mijn huid scheurt. Rimpels banen zich een weg langs mijn mondhoeken en ogen.
Geef het op. Geef het op.

‘s Avonds zitten we hand in hand in de zetel. Die kleine hand in mijn hele grote. Hij knijpt ze zoals zijn vader vroeger deed. Hij aait over mijn wang. Ziet aan mijn ogen dat het pijn doet.
“Ik zie jou wel graag mama” zegt hij teder.
Ik knuffel hem en voor hij het weet zijn we in een kietelgevecht verwikkeld.
Zolang hij maar van me houdt, zal het ooit wel eens in orde komen.

7 thoughts on “

  1. Je gaat door een heel moeilijke periode in je leven nu. . Maar t is wel goed dat je verdriet er nu helemaal uit komt. Misschien is het dat wat je nodig hebt om je hart helemaal te bevrijden, zodat er terug plaats voor iemand anders is. Ik wens je ongelooflijk veel sterkte. Mijn dochter is pas uiteen met haar vriend, ze heeft het ook moeilijk en ik kan maar luisteren en knikken en vooral geen oordelen vellen. Gelukkig heb jij ook nog je begrijpende ouders! Veel sterkte meid!

zegt u het maar!

