Platgetreden paden

De hele week bericht men er over. Sanne Putseys neemt al zeven jaar antidepressiva. En ze heet dan ook nog Selah Sue.
Ik ben al een hele tijd redelijk weg van haar stem. Ze zingt speciaal en mooi.
Ze is ook mooi. Mannekeslief … als ik er zo zou uitzien zou ik de hele dag in de spiegel kijken.

Ze lijkt helemaal ok. Succesvol. Rijk aan ervaringen. Lofbetuigingen, zelfs TAFKAP vindt haar ontzettend de moeite.
Dat alles valt in het niets bij haar gesprek in Reyers Laat.

‘t Is een schoon madam. En wat ze zegt is waar. Waarheid. True.

Sedert twee jaar durf ik er ook luidop over praten. Antidepressiva. Psychiatrie. Depressie. Ziekenhuis. Opname.
Je kan dus ziek zijn van verdriet. Van ongeluk. Van afwijzing.
De zwaartekracht trekt je dieper dan ze dat met anderen doet.
Niemand ziet iets.
Kin omhoog. Lachen. Grappen. Luidkeels schreeuwen.
En vanbinnen stilaan sterven.

Ik zat daar ook. Vier jaar geleden.
Het leven was een dagelijkse strijd. Opstaan. Moeder zijn. Partner zijn. Dochter zijn. Vriendin zijn. Collega zijn.
Het donderde helemaal in elkaar. Alles op een hoop en ik daaronder.

Medicijnen helpen echt. Praten ook.

Dus nu spreek ik het hier ook even uit.

Want de waarheid kwetst niet. De waarheid toont het diepste van een mens.
Dit is mijn waarheid.
Hier. Vandaag. Gisteren. Morgen.

Amen.

http://www.deredactie.be/permalink/2.33301?video=1.1961541

10 thoughts on “Platgetreden paden

  1. Dat is waar, ik pleit ook eum schuldig is het verkeerde woord, maar ik bedoel dat ik ook al jaren aan de antidepressiva zit, ook naar psycholoog en psychiater ga en ook ineenstuik bij een tegenslag. Gelukkig heb ik altijd op tijd aan de alarmbel getrokken en ik ben blij dat ik een opname al altijd heb kunnen vermijden! Veel sterkte lotgenoot!

  2. Met jouw waarheid is niets mis.
    Mensen nemen bij diarree ook een pil, waarom moet het juiste gebruik van antidepressiva dan verkeerd of taboe zijn ?
    Sterk van Selah Sue ook die getuigenis. Basisgeluk is inderdaad niet afhankelijk van succes en uiterlijkheden.

  3. ik heb ook wel ‘s dagen of momenten dat ik het wat zwarter inzie, maar écht depressief zijn is dat niet. Ik kan het me zelfs niet inbeelden dat iemand een hele periode zo kan doormaken.
    Als medicatie daar kan bij helpen, wat is daar dan mis mee vraag ik me af…

zegt u het maar!

