Toen ik vijf jaar was, had ik mijn eerste grote kledingrel met mijn moeder. Ik wilde een rood met witte bollen tirolerjurkje en zij vond het maar niks. Naar het schijnt heb ik de hele winkel op stelten gezet voor dat kleedje. Nu was (en is) mijn moeder niet het type dat toegeeft aan kinderlijke driftbuien maar mijn grootmoeder deed een goed woordje en dus kreeg ik het kleedje.
Tegen de zuster van de derde kleuterklas vertelde ik over de ‘rel’ en zo kon ik ‘s avonds trots en waarschijnlijk een beetje grijnzend vertellen dat ‘ons zuster het een heel mooi kleedje vond.’
Met andere woorden, ik had een goede nonnensmaak in die dagen.

De kledingconflicten verbeterden er niet op. New wave was niet aan mijn moeder besteed en opvallende jurken en oorbellen nog minder. Ik heb van haar maar 1 keer een klap gekregen en dat was dan waarschijnlijk nog van het schrikken. Ik liet op mijn vijftiende mijn haar scheren waarbij er van mijn ruglange communiehaar enkel nog een nekvlechtje met een kraal overschoot. Ze herkende me zelfs niet meer toen ik de keuken binnenstapte.

U ziet het: mijn moeder en ik hebben de nodige woelige modebaren overleefd.
Tegenwoordig laat ze me al wat doen. Zolang het niet te kort is of echt verschrikkelijk zwijgt ze. Wat ik zeer aangenaam vind. Ondanks haar zwijgen weet ik best goed hoe ze erover denkt.

Enkel een aantal weken geleden kon ze het toch niet laten. Ik vroeg haar op een miezerige zaterdagnamiddag of ze mij wilde vergezellen naar een vintagewinkel. Ik vertelde haar dat ik een kleed nodig had om op 13 en 20 juni op te treden. Dat kleed had ik gezien op de fb-pagina van mijn (sedert een aantal maanden) favoriete winkel.

Bij het zien van de etalage was ze zelfs redelijk enthousiast. “Echt iets voor jou” klonk het. Mijn moeder kent mij. Absoluut!
Ze zocht mee, ze keek mee, ze beoordeelde, ze vergeleek … Het was echt een fijn moment.

Toen ging ik passen.
De jurk zat wat strak.
(Verdriet doet me snoepen en zo ‘won’ ik bijna 7 kilo op twee maanden tijd)
Een maat groter dan maar.
De jurk paste als gegoten.
Tot ik betaalde en we buiten gingen.
“Amai, Iris, das een maatje dat je nog nooit had, hee”.

Yep. Mijn moeder!

6 thoughts on “

  1. Ik heb wel eens van mijn +/- 9-jarige oudste gehoord dat ik niets van mode kende. En ik niet alleen, ze moet het zowat voor heel de winkel gezegd hebben. We hebben er al achteraf stevig om moeten lachen, omdat ze toen een ribfluwelen strokenrok kocht die absoluut NIET hip was. Haarscheren hier nog niet meegemaakt, maar mijn maag keerde toch even toen mijn jongste haar beste vriendin de ene kant van haar mooie lange haar liet wegscheren. Toch maar met een klein hartje eens gevraagd aan dochterlief wat zij daarvan vond. Gelukkig ziet ze het zelf niet graag. Oef !

  2. Geen tips voor zulke vintage winkels in Vlaams-Brabant? Ben van plan om de diva in mij eens naar boven te halen (met ook hier 6 kg extra op de weegschaal)…

    • Ik ben helaas niet bekend in Vlaams-Brabant maar wanneer je kijkt op topvintage.nl geraakt je portemonnee gegarandeerd leeg πŸ˜€
      Heerlijk is die site!
      Veel plezier.

zegt u het maar!

