Van de doorzetting?

Discipline? Wilskracht? Orde?

Moest men dat ooit in de solden verkopen, ik bevoorraadde mezelf onmiddellijk met een ton of tien.
Het is mij vreemd.
Ik ben niet goed georganiseerd, gemanaged, geregeld, aangelegd en ingericht.
Ik ben van ‘de chaos’.

Dat heeft zijn voor- en nadelen, natuurlijk!
Als we het positief formuleren, ben ik inventief, spontaan, ongekunsteld, ongeremd, creatief en immer enthousiast.
Gebruiken we de bewoordingen van mijn vroegere leerkrachten, mag je me turbulent, verward, rommelig en onbegrijpelijk onbestemd noemen.

Tja …
ik moet toegeven … ze hebben/hadden soms wel een punt.
Erg ver komt een mens niet met dat alles. Zeker niet wanneer er effectief gepresteerd moet worden.

Ik haal mezelf altijd heel wat op de hals. Dat doet me dan de das om, nekt me.
Waardoor ik dan hals over kop iets door mijn strot moet duwen dat niet te slikken valt.

Vandaag zwoeg ik dus om een tekst van ongeveer 1400 woorden te schrijven.

Ik start zeer ijverig, maakte zelfs een mindmap om er structuur in te krijgen.
Dan zet ik me met latté en koek aan de computer en begin ijverig te typen.
Na een vierhonderdtal woorden ontbreekt het me verder aan inspiratie en gun ik mezelf even een pauze.
Een ‘game on Mindjolt’ houdt me bezig. Wat chatten met de zus. Wat lezen in de krant. Mail checken. Mezelf achter de oren krabben …

Daar gaat het dus mis.
Dan kom ik niet verder dan dat.
Ik zucht en dwing mezelf.
Ik zweet en beveel mezelf.
Ik kreun en vervloek mezelf.

De volgende fase is het zelfverwijt.
Was ik er maar vroeger aan begonnen!
Had ik mijn notities maar meteen verwerkt en niet laten rondslingeren waardoor pagina 3 hopeloos verloren ging!
Had ik maar niet ‘ja’ gezegd tegen deze opdracht!

Hoera hoera! Laat het hoongelach en de bespotting aanrukken!
Eigen schuld, dikke bult!

Met de moed der wanhoop zet ik me er nogmaals aan.
Regelmatig gecontroleerd door het vriendje dat me dan ook letterlijk uit- euh … toe-lacht.
Hij kent mijn fases en weet dat het altijd goed afloopt.

Alles komt altijd goed, Bloem.” zegt hij dan.

Hij heeft gelijk.
Verdorie toch!

7 thoughts on “Van de doorzetting?

  1. Dat is waarom ik van je houŠ.. dit is zoveel herkenning

    Van: Bloem’s blog Beantwoorden – Aan: Bloem’s blog Datum: zondag 3 augustus 2014 13:15 Aan: Grietje Loof Onderwerp: [New post] Van de doorzetting?

    WordPress.com Bloem posted: “Discipline? Wilskracht? Orde? Moest men dat ooit in de solden verkopen, ik bevoorraadde mezelf onmiddellijk met een ton of tien. Het is mij vreemd. Ik ben niet goed georganiseerd, gemanaged, geregeld, aangelegd en ingericht. Ik ben van ‘de chaos’. “

  2. Klinkt ook hier herkenbaar. Ik heb mezelf daarvoor vervloekt tijdens mijn studies. Ik was dan ook van plan, toen ik een jaar geleden een extra driejarige opleiding volgde, mezelf dat niet weer aan te doen. Ik slaagde voor de opleiding, maar faalde wat die goede voornemens betrof. 🙂

zegt u het maar!

