Geweld(ig) huishoudelijk

De laatste dagen komt het weer veel op mijn weg.
Geweld.
De onrechtvaardigheid ervan.
Vooral het volkomen machteloos gevoel dat je hebt wanneer het je overkomt.

Ik begrijp dat niet. Dat een man zoiets kan doen.
Ik begrijp dat echt niet.

Ik begrijp wel de vrouwen die bij zo’n man blijven.
Die denken dat het maar éénmalig is. Dat het wel overgaat.
Hij meent het niet zo. Vanbinnen is hij een goede man.

En het ergste verontschuldigende argument: Het is mijn eigen schuld. Ik verdien dit. Ik begrijp hem wel …

De afgelopen dagen word ik weer helemaal door elkaar geschud.
Mannen die er vanbuiten heel aantrekkelijk, slim, gevoelig, betrokken en boeiend uitzien, kunnen zodanig veel geweld gebruiken dat een vrouw erdoor verandert voor de rest van haar leven.

Het is wraakroepend. Het brengt iets slechts in mij naarboven. Ik blijf achter met een wrange nasmaak in mijn mond …

Ik begrijp het niet. Ik begrijp het echt niet.

11 thoughts on “Geweld(ig) huishoudelijk

  1. De link werkt niet, maar ik kan me er alles bij voorstellen. Ik werd ooit een schim van mezelf door een ‘geweldige’ echtgenoot, de vrouw die ik nu ben begrijpt zelf niet hoe dat ooit zover is kunnen komen. Het heeft me hard gemaakt, maar tegelijk weet ik nu heel goed mijn keuzes te maken !
    Ik wil echt niet weten wat er zich achter sommige muren afspeelt, maar dat ik geen alleenstaand geval ben, dat weet ik heel zeker, hoe erg dat ook is …

  2. Mijn eerste man was alcoholieker, en die trok me ook mee in zijn kielzog, ik loog voor hem, ik deed taken die hem toebehoorden, ja ik weet ook waarover je praat. Bij mij was het psychisch geweld, maar even erg. Sterkte

  3. Ook ik begrijp het niet, hoewel ik ook in het verleden in de val ben getrapt,…het sluipt erin,…en voor je het weet kan je geen andere rol meer spelen en duurt het een hele tijd voor je weer jezelf vindt,.

  4. Het sluipt er zeker in! Ik heb 15 jaar samengewoond met zo iemand. ( Hij woont en werkt zelfs bij je om de hoek, heeft een poedercoatbedrijf , dus misschien ken je hem wel…) Iedereen die hem nog maar pas kent, zegt dat het een zachte lieve man is. OOK IK dacht dat! Tot het moment kwam dat ik er achter kwam dat hij veel loog en achteraf na doktersbezoeken bleek dat hij een pathalogische leugenaar was. Begon er vriendinnen op na te houden, en zoals in de meeste gevallen, ALTIJD even terug naar de zaak, of langer werken, onafscheidelijk waren hij en zijn gsm.. Als ik hem daar mee confronteerde dan werd hij aggresief. Vorig jaar kwam ik er achter dat hij met zijn boekhoudster een verhouding had. Ik vroeg hem dat. En NATUURLIJK kreeg ik als antwoord; Hoe kom je daar nou bij?? Maar toen ik hotelrekeningen vond van hun 2, en hem daar WEER mee confronteerde, gooide hij me tegen de muur aan en kneep mijn keel dicht! Ik mocht dat tegen niemand zeggen van hem. Deed ik dat wel dan zou hij me buiten shotten! Ze belde hem midden in de nacht, en hij zei dat ze per ongelijk het verkeerde nummer had. Ze moest haar zoon hebben, welke zijn naam met een N begint, en de naam van hem begint met een A. Was ze nachtblind misschien????
    Keer op keer heb ik geprobeerd om onze relatie in stand te houden. Zweeg tegenover de buitenwereld over zijn steeds terugkerende driftbuien, zijn leugens tegen over iedereen, zelfs tegen zijn ouders en familie, waarbij hij met van alles gooide om mij te het zwijgen te doen opleggen als ik hem WEER eens zei dat hij zat te liegen! Hij heeft zelfs een keer toen we in een Italiaans restaurant zaten te eten, geroepen dat hij me door heel het restaurant ging slaan! Keihardi Iedereen kon het horen! En waarom??? Dat weet hij niet en ik niet! Achteraf een sorry, en ik weet niet wat me bezielde… Maar eens…. EENS IS DE KOEK OP! EN besloot ik te vertrekken. Dreigementen van; IK VERMOORD JE en IK HOOP DAT JE SNEL STERFT, waren de orde van de dag na mijn vertrek. Maar ook, tot op de dag van gisteren, steeds berichten dat hij mij vreselijk mist….. Terwijl hij toch verschillende vriendinnen heeft en zich daar volgens mij heel goed mee “vermaakt”. Na zo’n bericht word hij zelfs middels zijn berichten aggresief, als ik niet op zijn “gemis” in ga! Nee, voor mij NOOIT geen HUISELIJK GEWELD meer! Door zulke mannen zou je haast spontaan lesbisch worden! BAH!

    • Wat een ellendig verhaal, Sil! Ik hoop dat je het kan verwerken en mss zelfs ooit een goeie man tegenkomt. Ik weet niet goed wie je bent, dus ik kan je niet meteen plaatsen maar blijkbaar ken jij me wel. Je mag me gerust eens aanspreken moest je me tegenkomen. x

  5. Verwerken gaat helaas moeilijk…. Kan me niet eens fatsoenlijk in een nieuwe relatie begeven, omdat hij 24/24 in mijn hoofd zit. Ik ken jou ook niet persoonlijk, maar heb je dikwijls gezien op je school. Ik heb altijd op de Handelslei gewoond in Sint antonius. En later in Zoersel. De zaak is op de Delfen. En ja hoor, mocht ik je tegen komen dan spreek ik je zeker aan. Je lijkt me een toffe!

zegt u het maar!

