Paying it forward

Groen en blauw en geel word ik er van. Motivating toestanden enzo.

What doesn’t kill you makes you stronger. En consoorten.

Dan vraag ik me telkens af: O, dus als je er ‘dood’ van gaat, ben je dan zwakker?

Mensen die niet meer rechtkomen na een slag, ik ken ze. Soms ben ik ze.

Zaterdagochtend:

Ik lig in de stoel met mijn voeten omhoog en mijn zicht naar het plafond. Ik vertel, ze luistert. En andersom. Al bijna 25 jaar doen we dat. De stoel is voor mij, de wax is voor haar. Ze doet me pijn maar ik voel me achteraf altijd fantastisch wanneer ik in de spiegel kijk. We deelden al veel lief en leed. Ze kent mijn leven als geen ander.

En toch zijn we geen vrienden. Ik huil niet wanneer ik bij haar ben. Ik lach veel. Een lach die borrelt van diep down under.

Ze vertelt:

Vriend van 52. Kanker. Klant van 50. Kanker. Andere klant van 48. Kanker. Palliatief. Chemo.

Het woord valt veel de laatste tijd. Lagere school vriendinnetje van lang lang geleden. Helemaal vol. Met kanker. Niet meer te genezen. Kind van 13 en 15. Gescheiden. Alleen.

Wat doe je dan? Het is en blijft mijn grootste angst. Ooit ernstig ziek worden en alleen zijn.

We praten:

Wat zeg je dan? vraagt ze. Wat schrijf je dan?

Dan, met monkelende lach: Wil jij nog eens iets schrijven?

Ik lach weer. Natuurlijk wil ik dat.

De tekst die ik maak is op zijn Bloems. Maar iets minder bombastisch. Ook steeds van diep down under. Ze is blij.

En wanneer ik buiten ga, ben ik de ook blije bezitter van 20 staaltjes. Shiseido. Voor de rijpere vrouw.

Zo doen we dat. Zij waxt. Ik schrijf. Ik koop een creempje. Zij geeft me veel staaltjes.

What you give, is what you get. Of zoiets.

2 thoughts on “Paying it forward

zegt u het maar!

