Hij is geen wuiver. Die zoon van mij.

Even zijn hand omhoog, het stuur grijpen en hardvoetig zich een weg banen door de donkere ochtendlucht. Niet meer omkijken maar rechtstreeks hart en hoofd richting examens.

Ik knijp mijn vestje dicht rondom mijn hals. Het is koud. Binnen voel ik warm. Ik word er wat weemoedig van. Hem nakijken tot zijn coole fluowinterjas een kleine oranje stip wordt die de hoek omslaat. Nog even blijven staan. Het moment voelen, zuchten en dan weer binnengaan.

Hij keek niet meer achterom. Hij is geen wuiver. Die zoon van mij.

Dat is goed. Hij moet te dikwijls afscheid nemen om een wuifgewoonte aan te kweken.

Maar wel gek. Zowel zijn vader als ik zijn hartstochtelijke wuivers. Handjes omhoog. Glimlachen en blijven zwaaien. Aantonen dat je het fijn vond om bij de andere te zijn. Laten merken dat je hem zal missen. Dat je verlangt naar een weerzien. Dat afscheid nemen altijd gepaard gaat met een beetje sterven.

Gisterenavond reed ik weg. Ik lachte en stak mijn hand door de ruit van mijn wagen. Gewuifd tot aan het einde van de straat. Terwijl ik weet dat hij op de rug van zijn vader allang binnen is.

Tranen voelen opkomen. Weten dat het weekend weer te lang zal duren. Dat ik hem pas weer zie op maandag wanneer hij uit school komt en snel even zijn moeder komt knuffelen voor hij naar zijn vader fietst.

Het is fijn wanneer hij bij me is. Ik mis hem altijd zo. Ik verlang naar het weerzien. Ik sterf elke week een beetje.

Ik ben een wuiver.

3 thoughts on “

  1. Ik ook. En mijn dames ook. Elke keer als iemand hier vertrekt naar school, naar het werk, of naar iets dat langer duurt dan een bezoekje aan de winkel wuiven wij. Het verwarmt mijn hart. Ik begrijp je dus volledig.

zegt u het maar!

